De-a arhitectura MINI – primul proiect De-a arhitectura cu pregătire online

La începutul anului 2016, cam prin martie-aprilie, au demarat discuţiile interne pentru o nouă iniţiativă De-a arhitectura – crearea în premieră a unei pregătiri online pentru cursul „De-a arhitectura MINI”. Noul curs pentru clasele pregătitoare, I şi a II-a avea din ce în ce mai multe înscrieri, pe de o parte poate pentru că învăţătorii care parcurseseră deja cursul „De-a arhitectura în oraşul meu” îşi doreau să repete experienţa la clasă chiar dacă noii lor elevi erau mai mici, pe de altă parte poate pentru că această nişă de vârstă ducea lipsa unor activităţi adaptate ei.

La toate acestea s-a adăugat dorinţa echipei De-a arhitectura de a oferi cadrelor didactice şi arhitecţilor îndrumători o flexibilitate mai mare pe care training-ul pentru cursul dedicat claselor a III-a şi a IV-a nu o oferea. Într-o societate în care suntem mereu pe fugă şi suntem într-o continuă criză de timp, să ai acces facil la o informaţie structurată, pe care o poţi parcurge atunci când ai timp disponibil, indiferent dacă asta înseamnă în mijlocul nopţii, este un bonus. Mai departe, având în vedere că trăim într-o perioadă în care, cel puţin în ţara noastră, accesul la internet nu mai este neapărat un lux, ci devine un lucru la îndemâna oricui, chiar o necesitate, nevoia de a oferi o astfel de alternativă online devine evidentă.

Astfel, la iniţiativa asociaţiei şi cu coordonarea Corinei Croitoru, membru fondator De-a Arhitectura, am purces la crearea unei echipe care să conceapă/dezvolte conţinutul pentru pregătirea online. S-a oferit prof. înv. primar Magda Cojocea, care era deja familiarizată cu activităţile De-a arhitectura, şi eu, arh. Monica Popescu, membru în asociaţie încă din 2013. S-au adăugat sprijinul şi sfaturile Claudiei Bingöl, „mama lui MINI” cum o alintăm noi – creatoarea conţinutului cursului „De-a arhitectura MINI”, plus partea/echipa tehnică ce implica crearea efectivă a platformei online.

Procesul, care a durat cu totul 3 luni şi un pic, din mai până în prima săptămână a lui august, a implicat crearea structurii training-ului, scrierea conţinutului, realizarea clipurilor pentru fiecare capitol în parte, alegerea pozelor, feedback şi revizii, crearea platformei online şi testarea acesteia, ajustări. Ca parte a training-ului, materialele iniţiale ale cursului au fost şi ele revizuite, reorganizate şi îmbunătăţite, iar câteva dintre cadrele didactice şi câţiva dintre arhitecţii voluntari veterani au ajutat la relizarea unor clipuri cu mărturii şi sfaturi pentru noii participanţi.

Programul de formare online, o noutate absolută pentru noi, a fost lansat în august şi a fost la dispoziţia participanţilor până la începerea noului an şcolar, pe 12 septembrie 2016, iar în unele cazuri chiar mai mult, fiecare putând explora conţinutul pregătirii în ritmul propriu, conţinut pregătit pentru a putea duce la bun sfârşit cursul pentru clasele 0, I sau a II-a.

Participanţii, mai deschişi sau mai reticenţi, au avut la îndemână o serie de instrumente online care sigur, nu puteau înlocui interacţiunea faţă-în-faţă, dar care au uşurat accesul la informaţie (informaţie care ne invadează din toate părţile), o informaţie care în acest caz a fost oferită prin conţinuturi structurate, prin încurajarea analizei şi dezvoltarea abilităţilor de gândire critică.

Pregătirea online a cuprins două părţi, una axată pe elemente mai generale, ce implică un curs online, cine suntem noi, De-a Arhitectura, cum colaborăm şi de ce un astfel de curs pentru copii, în timp ce partea a doua a fost mult mai aplicată pe conţinutul cursului „De-a arhitectura MINI”.

Ca parte a training-ului, participanţii – cadre didactice şi arhitecţi voluntari – au avut de realizat o serie de teme, câte una la fiecare final de capitol, fie că acestea implicau simple răspunsuri postate pe platforma online, realizarea unor teme din curs sau chiar o întâlnire între membrii tandemului cadru didactic-arhitect îndrumător. Săptămânal participanţii au beneficiat de infomaţii şi răspunsuri oferite de moderator care a încercat să rezolve fiecare situaţie în parte.

Fiecare capitol al pregătirii a beneficiat de secţiuni suplimentare: aprofundează, resurse, bibliografie, temă şi discuţie. În secţiunea de aprofundează se puteau găsi recomandări de studiu mai în detaliu a diferitelor subiecte abordate în programul de formare. Resursele au cuprins materiale care au venit în completarea unei anumite secţiuni şi care erau necesar a fi parcurse, consultate, descărcate, uneori completate şi trimise mai departe după cum se sugera. Bibliografia conţinea detalii referitoare la sursele de documentare şi inspiraţie utilizate pentru realizarea diferitelor secţiuni ale cursului. Tema conţinea diferite exerciţii sau sarcini ce trebuiau realizate la fiecare secţiune, obligatorii pentru încheierea procesului de pregătire. Secţiunea de discuţie era cea în care se găseau cele mai recente comentarii publicate de participanţi. Învăţarea din dialogul cursanţilor am considerat-o a fi o parte importantă a abordării pregătirii online. Participanţii aveau posibilitatea să înveţe din discuţiile cu alte persoane care luau parte la curs, citind comentariile lor şi răspunzând cu propriile idei.

La sfârşitul cursului, după finalizarea tuturor etapelor, toţi participanţii au primit un certificat care să ateste participarea şi absolvirea programului de formare De-a Arhitectura pentru cursul „De-a arhitectura MINI” în anul şcolar 2016-2017.

În ceea ce priveşte avantajele şi dezavantajele pregătirii online, am considerat că cele dintâi le depăşesc pe cele din urmă. Confortul oferit de curs, participanţii la pregătire neavând nevoie să se mai deplaseze la o anumită adresă, uneori chiar în altă localitate, accesul la conţinutul pregătirii de acasă sau de la serviciu, atâta timp cât aceştia beneficiau de o conexiune de internet de încredere, a constituit un prim avantaj.

Nivelul de flexibilitate oferit de programul de formare online este aproape imposibil de obţinut în varianta clasică, materialele de studiu fiind la îndemâna participantului, uşor de obţinut online, astfel încât nu este nevoie de programări sau întâlniri speciale de grup, structura pregătirii este prestabilită, astfel că participantul îşi poate organiza în cel mai convenabil mod timpul de studiu, după cum îi permite programul de lucru sau cel personal. Acesta poate studia când are energie maximă, indiferent dacă acest moment este dimineaţa devreme sau noaptea târziu.

Un alt considerent a fost îmbunătăţirea abilităţilor tehnice: chiar şi cele mai simple cursuri online necesită dezvoltarea de noi competenţe informatice, participanţii trebuie să înveţe să navigheze diferite sisteme de management a învăţării, platforme, programe etc. Aceştia învaţă să creeze şi să distribuie documente, materiale audio-video etc., ceea ce duce la dezvoltarea abilităţilor tehnice.

În ceea ce priveşte dezavantajele, acestea sunt legate în primul rând chiar de ultimul avantaj enunţat, abilităţile tehnice. Participarea şi absolvirea unei pregătiri online necesită un anumit nivel de cunoştinţe tehnice precum utilizarea unui computer sau dispozitiv mobil, însuşirea unor abilităţi tehnice care să permită utilizarea unei serii de programe necesare obţinerii materialelor de curs şi îndeplinirii temelor. Într-adevăr am întâmpinat câteva astfel de cazuri, însă s-au găsit soluţii pentru fiecare în parte, fie de la colegi, fie din familie, fie chiar de la viitorul colaborator.

Un program de pregătire online necesită disciplină pentru a menţine programarea recomandată şi realizarea temelor în perioada specificată. Flexibilitatea oferită de o pregătire online poate uneori oferi iluzia că ai destul timp la dispoziţie, însă o planificare personală riguroasă este necesară în cele mai multe cazuri pentru a încheia sarcinile date în cadrul programului de formare. Aici am avut din nou câteva probleme, de aceea am prelungit pregătirea pentru a-i acomoda pe toţi cei care luau parte la aceasta, dar mai ales pentru că aceştia şi-au manifestat o dorinţă arzătoare să aducă cursul copiilor.

Şi în cele din urmă, este evident că o activitate online nu oferă aceleaşi posibilităţi de interacţiune între participanţi precum o întâlnire faţă-în-faţă, pe de altă parte participanţi din diferite colţuri ale ţării pot lua parte la o astfel de pregătire mult mai uşor şi îşi pot exprima părerile în secţiunea de discuţie care are şi un rol educativ. În completare, una dintre temele cursului le-a cerut participanţilor să îşi cunoască personal viitorul partener de tandem, lucru pe care toţi participanţii s-au străduit să îl realizeze.

La final de pregătire cei 88 participanţii au fost rugaţi să completeze un formular de feedback din care spicuim mai departe.

  • 96,59% dintre participanţi au răspuns că programul de formare a fost conform aşteptărilor lor
  • 51,14% dintre participanţi au răspuns că obiectivele programului de formare au fost atinse complet, 46.59% că au fost atinse în mare măsură, iar 2.27% că au fost atinse relativ
  • 52,27% dintre participanţi au răspuns că programul de formare le-a oferit informaţii utile pentru activitatea acestora la ora De-a arhitectura în mod complet, 44.32% că programul de formare le-a oferit informaţii utile în mare măsură şi 3.41% că în mod relativ
  • 69,32% dintre participanţi au răspuns că subiectele au fost prezentate într-un mod structurat şi coerent, iar 30.68% dintre participanţi au răspuns că subiectele au fost prezentate într-un mod structurat şi coerent în mare măsură
  • 59,09% dintre participanţi au considerat că materialele furnizate au fost bine structurate şi relevante, 38.64% au considerat că în mare măsură materialele furnizate au fost bine structurate şi relevante, iar 2.27% au considerat că acestea au fost relativ bine structurate şi relevante
  • 84,09% dintre participanţi au considerat că limbajul folosit a fost accesibil şi inteligibil, iar 15.91% dintre participanţi au considerat că în mare măsură limbajul folosit a fost accesibil şi inteligibil
  • 59,09% dintre participanţi au considerat că durata programului de formare a fost adaptată volumului de informaţii furnizate, 34.09% au considerat că durata programului de formare a fost adaptată în mare măsură volumului de informaţii furnizate, iar 6.82% au considerat că aceasta a fost adaptată relativ
  • 64,77% dintre participanţi au considerat că accesul pe plaforma programului de formare online a fost facil, 30.68% au considerat că acesta a fost facil în mare măsură, 4.55% au considerat că acesta a fost relativ facil
  • la întrebarea finală legată de nivelul de satisfacţie generală, participanţii au răspuns: 61,36% nivel complet de satisfacţie, 36.36% satisfăcuţi în mare măsură, 1.14% satisfăcuţi relativ şi 1.14% satisfăcuţi în mică măsură

Activitatea din cadrul programului de formare online organizat de Asociaţiei De-a Arhitectura s-a desfăşoară cu ajutorul unei finanţări din partea Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) din Taxa „Timbrului Arhitecturii”.

Un articol cu citate din temele participanţilor puteţi găsi aici. Vă aşteptăm la următoare sesiune de pregătire online, înscrierile sunt deschise pentru anul şcolar 2017-2018!

Text: arh. Monica Popescu

2