De-a Arhitectura la seminarul „Room for Children in the City” – I

29/10/16 | Eveniment

Pe 27 septembrie s-a desfăşurat la ArkDes – centrul suedez de arhitectură din incinta Muzeului de Artă Contemporană din Stockholm, Suedia, în parteneriat cu Sveriges Arkitekter (Societatea Arhitecților Suedezi) conferinţa internaţională „Room for Children in the City”, unde am fost reprezentaţi de colega noastră Mina Sava, delegat al României la grupul de lucru Arhitectura şi Copiii al Uniunii Internaţionale a Arhitecţilor (UIA) din partea Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), care a prezentat în cadrul conferinţei programele De-a Arhitectura.

Gazda conferinţei a fost Suzanne de Laval, din Suedia, PhD, architect SAR/MSA, preşedinte al ARKiS – Architecture in School, un grup de lucru şi o reţea pentru educaţia mediului construit în şcoli, cercetător în educaţia de mediu construit şi arhitectură pentru copii, expert în design participativ cu copii şi adulţi şi expert în evaluarea clădirilor şcolare. Mai multe informaţii aici şi aici.

 width=

După cuvântul de bun venit al preşedintelui Societăţii Arhitecților Suedezi, Suzanne a făcut o scurtă prezentare a premiilor Cuburile de Aur, ea fiind cea care a arhivat şi documentat rezultatele ediţiilor anterioare. Concursul s-a lansat şi în România în luna octombrie.

Pe agendă au fost înscrişi 15 invitaţi, astfel prezentările au fost foarte scurte şi concise, dar au oferit un tablou complex al proiectelor şi preocupărilor din domeniul educaţiei de arhitectură şi mediu construit din: Suedia, Franţa, Bulgaria, România, Egipt, Japonia, Finlanda, Croaţia, Turcia, Germania şi Rusia.

Pe scurt câteva idei desprinse din prezentări, precum şi link-uri la site-urile vorbitorilor.

Madeléne Beckman este curator şi arhitect pedagog la ArkDes, centrul suedez pentru arhitectură şi design. După o scurtă prezentare a activității centrului, Madeléne a trecut în revistă programele oferite de ArkDes copiilor, în special programele oferite şcolilor, le găsiți aici și aici. Centrul oferă programe pentru familii, dar și cursuri de formare pentru profesori care doresc să utilizeze mediul construit și arhitectura în lecțiile lor. În 2014 documentarul HOME, produs de ArkDes, a fost premiat la Cuburile de Aur, secțiune multimedia.

 width=

Ewa Struzynska, Franţa, directorul grupului de lucru al UIA Arhitectura şi Copiii şi al International Council of French Architects (CIAF), care a vorbit în noiembrie 2015 şi la De-a arhitectura Talks la Bucureşti, a prezentat evoluţia educaţiei de arhitectură şi mediu construit în Franţa, una dintre cele mai dezvoltate și bine documentate în acest moment. Preocuparea pentru acest domeniu a apărut în 1977 după promulgarea legii arhitecturii, care a dus la înființarea CAUE (Federaţia consililor de arhitectură, urbanism şi mediu franceze) și a Maisons de l ‘Architecture finanțate din timbrul francez al arhitecturii. Vă invităm să vizitați site-ul CAUE, inclusiv secțiunea de educație, care  a câștigat premiul de la categoria Instituții la Cuburile de Aur din 2010-2011.

O altă remarcabilă  resursă online dedicată arhitecților și profesorilor deopotrivă o găsiţi aici, site susținut de Ministerul Culturii și Comunicării, Ordinul Arhitecților Francezi și rețeaua Maisons de l ‘Architecture. În 2016, Ministerul Culturii și Comunicării a lansat un proiect pilot numit Ziua națională a arhitecturii în școli, proiect inclus în strategia noii politicii de arhitectură franceze.

 width=

 width=

Magdalina Rajeva, arhitect din Bulgaria, co-fondatoarea Children Architectural Workshop, membră a grupului de lucru UIA Arhitectura şi Copiii, a participat și ea în 2015 la De-a arhitectura Talks la București. Organizația pe care o conduce este prima școală de arhitectură pentru copii din Bulgaria și activează în școli, cluburi ale copiilor, la muzeul copiilor din Sofia sau în cadrul unor evenimete de arhitectură și design. Anul acesta au lansat Urban Awarenes – un proiect de educație de mediu construit în școli, al cărui prim pilot s-a desfășurat pe parcursul unui semestru la Plovdiv, la o clasă de gimnaziu. Proiectul a fost înscris în cadrul festivalului One Architecture Week, la care a participat, la începutul lui octombrie, și De-a Arhitectura, alături de colega noastră din Bulgaria.

 width=

Mia Roth-Čerina este arhitect în Croația, profesor asistent la Facultatea de Arhitectură din Zagreb, membră a grupului de lucru UIA Arhitectura şi Copiii. „The Space and I“ este un program inter-disciplinar și inter-instituțional de educație de mediu construit, inițiat cu 6 ani în urmă și care a adunat numeroși arhitecți și profesori. Programul a reușit să includă în noul curriculum școlar elemente de arhitectură şi mediu construit în cadrul diverselor materii.

Dar, dacă la De-a arhitectura Talks în 2015, în noiembrie 2015, Mia era foarte bucurosă că în cele din urmă în noul curriculum şcolar va fi implementat din 2016, curriculum novator, prezentat și explicat în public în numeroase ocazii, acum, datorită schimbărilor politice din Croația din acest an, acesta a fost supus din nou dezbaterii și înlocuit cu cel anterior. Acest fapt a dus chiar la manifestații de stradă, în favoarea curriculum-ului școlar anulat, dar nu au avut încă câștig de cauză.

 width=

Mie Svennberg,  arhitect SAR/MSA în administrația culturală a primăriei din Gothenburg, Mania Teimouri, architect la Västra Götalandsregionen, Kultur i Väst și Lars Jonsson, designer industrial, lucrează toți trei ca și consultanţi de arhitectură pentru copii și tineri în Gothenburg.

Misiunea lor este de a crea oportunități pentru copii și tineri de a învăța despre arhitectură prin experimentarea mediului construit în care trăiesc și prin implicarea lor în procesele de proiectare care se petrec aici. Unealta lor este educația de arhitectură și mediu construit, fără de care nu se poate realiza un dialog viabil în proiectele de design participativ care să aibă și rezultate pe măsură. Au lansat și noțiunea de „architecture and design educationalist” (educator de arhitectură şi design): un arhitect sau un designer care știe să lucreze cu copiii și tinerii și care este veriga lipsă dintre proiectant/dezvoltator imobiliar și copii/tineri, profesori. „Architecture and design educationalist” poate fi văzut ca un nou rol în profesia noastră.

 width=

Stefan Petersson, arhitect SAR/MSA, din Suedia, coleg al lui Suzanne în ARKiS, este  profesor la Institutul Regal de Tehnologie din Stockholm – Facultatea de Arhitectură (KTH), instituție prin intermediul căreia a predat și cursuri pregătioare de arhitectură și mediu construit pentru gimnaziu în Tensta, o suburbie a Stockholmului, un proiect pilot al KTH. Activitatea sa în design participativ pentru copii și tineri, a fost ilustrată prin proiectul creării unui parc în Ursvik, Sundbyberg, proiect ce s-a dorit o punte socială între două cartiere dezvoltate inegal și cu comunități foarte diferite. Provocarea a fost de a crea un set de întâlniri, ce utilizau diverse metode pedagogice, care să realizeze un fir roșu care să poată fi utilizat pentru diverse vârste și abilități cognitive și ale căror concluzii să poată fi transformate, într-un timp scurt, într-un proiect real.

Ingrid Svetoft din Suedia este PhD, arhitect SAR/MSA și profesor asistent la Halmstad University și activează în domeniul educației de arhitectură și mediu construit în programele de formare pentru cadre didactice și pentru dezvoltatori imobiliari. În cercetările sale investighează rolul arhitectului, implicarea utilizatorului final, cetățenie și învățare colaborativă. Colaborează cu cadre didactice, companii și instituții publice pentru a promova interesul pentru tehnologie și învățarea prin antreprenoriat.

Prezentarea s-a axat pe ideea implicării copiilor în procese sustenabile de planificare urbană. Convenția ONU cu privire la drepturile copilului va deveni în curând lege în Suedia, iar cea pentru implicarea publică în 2018. Cum pot municipalitățile și urbaniștii să integreze aceste legi  în activitatea lor? În curriculum de bază profesorii predau științe, matematică, literatură, dar și despre sustenabilitate și antreprenoriat. Cu ajutorul cursului „arhitectul în școală” aceste subiecte pot fi puse împreună într-un proces care seamănă cu metodele utilizate în procesele de planificare urbană participativă. Acest curs îi face pe copii conștienți de drepturile lor de cetățeni într-un mod distractiv și, astfel, copiii vor fi pregătiți să fie cetățeni activi, care cunosc valorile democratice. Cursul cuprinde 4 etape: 1. Drumul către școală și locul preferat, 2. Istoria locului, 3.Contextul – orașul, instituțiile sale, biroul municipalității, 4. Ideile de proiect (idei, schiţe, discuții, machete) și se finalizeză cu Documentul de planificare – din perspectiva copiilor, document care va putea fi utilizat de arhitecți, dezvoltatori imobiliari și administrația publică locală pentru zona respectivă.

 width=

Junko Taguchi, PhD, arhitect, din Japonia, este cercetător la centrul de Științe Avansate și Tehnologie al Universității din Tokio (RCAST) și profesor asistent la Școala de Arhitectură pentru Copii, ITO JUKU, condusă de Toyo Ito.

Noul ei proiect, ROCKET, dezvoltat de Rocket Arch Design Studio în parteneriat cu RCAST și Japan Foundation, cercetează felul cum relaționează copiii cu dizabilități, motorii sau psihice, care învață de acasă, cu mediul înconjurător, prin intermediul realității virtuale și al tehnologiilor. Acești copii se simt nelalocul lor în sistemul de învățământ existent și deoarece nu își pot dezvolta talentele și sensibilitatea lor aparte. Cei mai mulți nu ies din casă și nu au contact direct cu alți copii sau cu mediul înconjurător, dar sunt utilizatori remarcabili ai calculatorului, mulți dorindu-și să devină youtuberi de succes.

Arhitectura și viața urbană sunt și ele o parte a învățării active, la fel cum sunt gătitul și grădinăritul,  cunoștințe fundamentale care determină calitatea vieții. Prin aceste activități copiii din proiect sunt implicați în învățare activă prin care pot să își dezvolte abilități practice, de comunicare și relaționare, precum și să își pună la încercare creativitatea nativă. Dar din cei peste 7000 de copii și părinți intervievați pentru studiu între 2014-2016, s-au înscris în proiect 500 de copii. Pentru a facilita implicarea cât mai multor copii de acest fel în explorarea orașului și conștientizarea lui, echipa le-a propus un concurs de construire virtuală, prin intermediul jocului Minecraft, a orașului Tokio, argumentând că jocul îi va ajuta să facă legătura dintre virtual și real.

 width=

 width=

Partea a doua, aici.

Text: arh. Mina Sava, membru fondator De-a Arhitectura