De-a arhitectura la conferința-atelier „Educație fără stres – integritate, compasiune, generozitate” Cluj-Napoca

De-a Arhitectura a participat pe 25 octombrie 2019 la conferința „Educație fără stres” din Cluj-Napoca, dedicată informării educatorilor, părinților și elevilor despre metode practice de reducere a stresului în școli și stimulare a dorinței de a învăța și a bucuriei de a preda.

Colega noastră, arh. drd. Brîndușa Havași, coordonator De-a Arhitectura Vest, asistent de cercetare la Universitatea Politehnica din Timişoara şi îndrumătorul proiectului pilot „De-a arhitectura în școala mea! Clasa mea de vis!” de la Liceul de Arte Plastice din Timişoara din 2015-2016, a vorbit despre impactul spațiului școlii aspura elevilor și profesorilor și despre inițiative de adaptare a acestuia la nevoile utilizatorilor. Brânduşa povesteşte pe larg cum a decurs conferinţa clujeană.

Biserica Romano-Catolică „Sfântul Mihail”, Cluj-Napoca, Foto: Brîndușa Havași

Revizitez Clujul în ultimele zile frumoase de octombrie, cu dimineți răcoroase care se transformă în zile văratice înspre prânz, ce îndeamnă oamenii să zăbovească pe străzi și la terase, în lumina aurie a asfințitului.

Vineri, 25 octombrie 2019, aproape 200 de profesori, consilieri școlari, părinți și elevi, alături de 13 invitați din România, SUA, Marea Britanie și Portugalia, s-au strâns la Grand Hotel Napoca din Cluj, pentru a împărtăși experiențe și a dezbate împreună cum putem avea educație fără stres în România.

Afișul conferinței „Educație fără stres – integritate, compasiune, generozitate”, Foto: Brîndușa Havași

Scopul conferinței a fost informarea educatorilor, a părinților și a elevilor, despre metode practice de reducere a stresului utilizate în școli din lumea întreagă, stimularea dorinței de a învăța și bucuriei de a preda. Au fost prezentate cercetări și soluții de gestionare a stresului de către fondatori și directori de școli, profesori, neurocercetători, psihologi, reprezentanți ai asociațiilor de părinți.

200 de participanți interesați de educație în România, Foto: Carmen Deac

O atenție deosebită s-a acordat experienței directe a invitaților portughezi implicați în derularea și evaluarea proiectelor „EUROPE – Ensuring Unity and Respect as Outcomes for People of Europe” [n.e traducere din engleză: „EUROPA – Asigurarea unității și respectului ca rezultate pentru oamenii Europei] și „FRIENDS – Fostering Resilience, Inclusive Education and Non-Discrimination in Schools”  [n.e traducere din engleză: „PRIETENI – Promovarea rezilienței, educației incluzive și nediscriminării în școli”], co-finanțate de UE, în șase școli din Europa, dar și posibilității extinderii lor în cadrul programului „Erasmus+”.

Și pentru că prezentările invitaților mi s-au părut foarte interesante, iar tematica unei educații fără stres face parte din preocuparea Asociaţiei De-a Arhitectura, voi face câte o scurtă descriere a celor mai importante idei prezentate în cadrul conferinței.

Simona Baciu, co-autoarea cărții „Profesorul dinăuntru. O călătorie atentă spre bunăstarea profesorilor din secolul XXI”, Foto: Paulo Côrte-Real și Brîndușa Havași

Simona Baciu, fondatoarea și președinta Fundației Transylvania College din Cluj, care administrează o școală privată acreditată Cambridge, a deschis discuția despre soluții pentru o educație fără stres, pornind de la cea mai recentă carte, publicată alături de Susan Shapiro: „The Teacher Within. A Mindful Journey Toward Well-Being For Teachers In The 21st Century” [n.e traducere din engleză: „Profesorul dinăuntru. O călătorie atentă spre bunăstarea profesorilor din secolul XXI”]. Cele două autoare ne invită într-o călătorie de introspecție de 100 de zile, de-a lungul căreia cititorul învață zilnic ceva nou despre el, descoperindu-și valorile de bază, puterea de a depăși provocările și motivația de a merge mai departe, cu entuziasm, zi de zi.

„De-a arhitectura în școala mea” cu Brîndușa Havași, Foto: Corina Lircă

„De-a arhitectura în școala mea” a fost și ea prezentă cu inițiative de îmbunătățire a spațiilor școlilor. Am vorbit despre impactul pe care mediul construit al școlii îl poate avea asupra elevilor și profesorilor și despre concluziile a trei studii:

  • „Școala mea de vis” – 188 de răspunsuri scrise și desenate de elevi de școală primară, gimnaziu și liceu, din 6 școli situate în 3 orașe din România, 2015;
  • „Școala mea – împreună pentru o școală mai bună” – sondaj adresat profesorilor din România, în iunie-iulie 2019;
  • „De-a arhitectura în școala mea! Clasa mea de vis!” – chestionar de evaluare post-ocupațională a percepției elevilor asupra sălii de clasă, renovată după ideile și cu implicarea lor în fazele de execuție, la Liceul de Arte Plastice din Timișoara, 2015-2016.

Concluziile și descrierea acestor studii le veți citi în detaliu în articolele din lunile următoare.

Foto: Brîndușa Havași – extras din prezentare

Dar înainte de orice, adresez participanților din sală o întrebare: „Crezi că poți schimba lumea?”.

După mine urmează Fred Travis PhD., specialist în neuroștiințe și directorul Centrului pentru Studiul Creierului, al Conștiinței și Cogniției la Universitatea de Management Maharishi, SUA. Fred ne-a vorbit despre „Optimizarea funcționării creierului în procesul de educație”. Misiunea centrului pe care îl conduce este să studieze schimbările în creier asociate dezvoltării unor stări superioare în dezvoltarea umană. Fred Travis ne-a explicat importanța calității gândurilor asupra funcționării creierului și a comparat efectele diferitelor tipuri de meditație asupra dezvoltării aptitudinilor socio-emoționale, asupra înțelegerii perspectivei și stării emoționale a celorlați, și extragerii înțelesului din experiența directă.

Fred Travis – Comparația diferitelor tipuri de educație, Foto: Paulo Côrte-Real

În timpul practicării meditației transcedentale se observă o creștere a fluxului sangvin în lobii pre-frontali, creșterea coerenței undelor alpha 1 în acești lobi și o scădere a activității amigdalei, caracteristici care se mențin și în afara meditației, în timpul activității zilnice.

Fred Travis – Coerența undelor alpha 1 în timpul meditației și în activitate, Foto: Brîndușa Havași

Această ascuțire a minții are efecte precum:

  • creșterea nivelului de inteligență, comparativ cu grupul de control;
  • rezultate mai bune la învățătură;
  • o mai bună integrare cerebrală pe parcursul zilei;
  • scăderea depresiei și o rezistență mai bună la stres;
  • rezultate mai bune ale psihologiei pozitive;
  • reducerea simptomelor stresului post-traumatic;
  • diminuarea anxietății;
  • diminuarea epuizării profesorilor;
  • diminuarea reacțiilor fugi-sau-luptă.

Fred Travis – Coerența undelor cerebrale când subiectul încă nu a început să mediteze, Foto: Paulo Côrte-Real

Fred Travis – Coerența undelor cerebrale când subiectul a început să mediteze, Foto: Paulo Côrte-Real

După pauza de cafea, timp în care s-a pregătit aparatura EEG pe fruntea unui voluntar din sală, Fred Travis ne-a arătat ce se întâmplă cu coerența undelor cerebrale în timp ce subiectul analizat era cu ochii deschiși, cu ochii închiși și când a început să mediteze. A fost evident că în momentul în care subiectul a început să mediteze undele cerebrale s-au armonizat și coerența lor a crescut foarte mult, către 90%.

Delegația portugheză răspunde întrebărilor moderatoarei Livia Kägi, Foto: Brîndușa Havași

A urmat delegația portugheză care a vorbit despre implementarea proiectelor „EUROPE” și „FRIENDS” în școli. Proiectul „EUROPE – Ensuring Unity and Respect as Outcomes for the People of Europe” s-a desfășurat între 2016 și 2018 și a cuprins aproximativ 1000 de persoane – elevi, profesori și părinți din Portugalia, Suedia și Olanda. Au participat la proiect școli cu elevi din medii sociale defavorizate, mulți provenind din familii de imigranți pe cale de a fi marginalizați și care prezentau riscul de a fi racolați de organizații extremiste.

Delegația portugheză: Paulo Côrte-Real,Teresa Palaré, Miguel Boléu, Carla dos Santos, Joana dos Santos, Sérgio Vieira

Abordarea acestei probleme a fost inovatoare, în sensul că nu s-a urmărit o anume metodologie de predare, ci a fost introdus un program, numit Quiet Time, bazat pe o veche tehnică psiho-fiziologică, meditația transcendentală, practicată de cine dorea 10-15 minute la începutul și sfârșitul orelor, ceilalți elevi stând în liniște. Rezultatul în școli a fost mai multă pozitivitate, profesori și elevi mai fericiți și mai optimiști, o pronunțată stare de bine și armonie. Rezultatele școlare au fost și ele mai bune, iar sentimentul de integrare în societate a început să predomine, diminuând astfel riscul marginalizării.

Stânga: Proiectul „EUROPE – Ensuring Unity and Respect as Outcomes for People of Europe”, Dreapta: Rezultatele finale ale proiectului FRIENDS vor fi anunțate pe 4 decembrie la Bibioteca Regală din Bruxelles

Proiectul „FRIENDS – Fostering Resilience, Integrative Education and Non-Discrimination in Schools” a început în 2017 și urmează să se încheie la sfârșitul anului 2019, în patru țări: Portugalia, Belgia, Italia și Marea Britanie. Este o extindere a programului „EUROPE”, ambele co-finanațate de UE. Rezultate preliminare au fost împărtășite pe 25 octombrie la Cluj, iar cele finale vor fi anunțate pe 4 decembrie la Bibioteca Regală din Bruxelles.

Paulo Côrte-Real prezintă proiectul „FRIENDS” în grupul profesorilor la o școală din Portugalia

Paulo Quadros Côrte-Real este profesor al grupului de şcoli „Dr. Alberto Iria”, Olhao, Faro, Portugalia, doctor în Design, Universitatea de Arte și Design Lisabona. A început programul „Quiet Time” în clasa sa în 1999. Este Director Național pentru implementarea programelor „EUROPE” și „FRIENDS” în Portugalia, unde 19 școli au introdus programul „Quiet Time – MT” și multe altele bat la ușă. Paulo Côrte-Real practică tehnica Meditației Transcendentale de aproape 30 de ani și constată cum creșterea numărului de persoane implicate în programele „EUROPE” și „FRIENDS” influențează pozitiv nivelul conștiinței colective care, la rândul ei, ajunsă la un nivel superior, permite mai multor persoane să participe în aceste programe.

Teresa Palaré prezintă programul „Quiet Time” profesorilor la o școală din Portugalia, Foto: Paulo Côrte-Real

Teresa Rodrigues de Sousa Palaré, profesor al grupului de școli „Dr. Alberto Iria”, Olhao, Faro, Portugalia, este coordonator al programului „Quiet Time – MT” și doctor în Biologie Marină la Universitatea din Algarve, Portugalia. Este responsabilă de candidatura la programul UNESCO privind bunele practici în educație și de pregătirea pedagogică a viitorilor profesori. Teresa consideră că orice schimbare majoră în școală depinde de o bună colaborare și de relațiile armonioase dintre profesori, care se vor răsfrânge și asupra elevilor.

Jose Miguel Lopes Boléu, directorul grupului de școli „D. Dinis”, Quarteira, Algarve, aflat la 20 km de Faro, Portugalia, a încercat să schimbe mentalitatea profesorilor în urma concluziilor apărute în mediile educaționale, prin metode de îmbunătățire a stării de bine („well-being”) atât a profesorilor, cât și a elevilor. A încercat „mindfulness”. Din întâmplare a aflat de programul „Quiet Time”, bazat pe Meditație Transcendentală. A învățat tehnica şi a transmis-o apoi câtrova profesori și ulterior tehnica a fost propusă părinților și elevilor. S-au înscris în programul „FRIENDS” pentru că, în școala pe care o conduce, sunt copii cu peste 30 de nationalități diferite și cu o atmosferă destul de tumultoasă. Rezultatele au fost rapide și remarcabile. S-a observat o schimbare a atmosferei, o mai mare întrajutorare între copii, iar profesorii și elevii au devenit mai calmi și au arătat mai mult interes la ore.

Portugalia a ieșit acum 40 de ani dintr-o dictatură și sunt încă oameni care au nostalgia acelor vremuri. Rutina și agățarea de vechi practici blochează progresul, spune Miguel Boléu, și este nevoie de un spirit liber și deschis schimbării pentru a încerca și adapta mereu idei noi în educație, precum proiectele „EUROPE” şi „FRIENDS”, ceea ce nu înseamnă a rămâne blocat în ele. Trebuie să încerci și să fii mereu vigilent la nou.

Carla Santos vorbește despre importanța exempluluil oferit de părinți copiilor, în cadrul familiei, Foto: Brîndușa Havași

Carla Gabriel dos Santos, Președinta Asociației Părinților la Școala „Dr. Alberto Iria”, Olhao, Faro, Portugalia, prima școală de stat din Europa unde s-a introdus programul „Quiet Time” bazat pe Meditație Transcendentală. Carla Santos este psiholog clinician, specializare tineri în situații de risc, membră în Consiliul Școlii și mamă a doi copii care învață la această școală, care participă în programul „FRIENDS”. Principalul domeniu de interes al Carlei este participarea familiei și a comunității la promovarea sănătații și a succesului în educație.

Metodele de evaluare ale celor două proiecte și rezultate, Foto: Brîndușa Havași

Joana Vieira dos Santos PhD., doctor în psihologie, specialitatea psihologie socială şi organizațională, este profesor asistent la Universitatea din Algarve, Catedra de Psihologie și Științele Educației, și conducător de cercetări pentru masterat la această universitate. Este membră în comisia de evaluare a programului „FRIENDS”. Din comisie mai fac parte cercetători de la Universitatea din Bologna, Italia și de la Fundația Maharishi din Marea Britanie, rolul coordonator avându-l Universitatea din Algarve, Portugalia. Joana dos Santos evaluează testele la care răspund cele aproximativ 1000 de persoane din programul „FRIENDS”, știind doar puțin despre Meditația Transcendentală, pe care nu o practică. Studiile arată, la fel ca în zeci de alte cazuri:

  • reducerea „burn-out-ului” profesorilor;
  • copii mai centrați în ei înșiși, mai în măsură să se exprime coerent și logic;
  • interacțiuni mai bune între elevi și profesori;
  • rezultate mai bune la învățătură.

Metodele de evaluare ale celor două proiecte și rezultate, Foto: Brîndușa Havași

Luís Sérgio Vieira Ph.D, doctor în Psihologie Educațională la Universitatea din Algarve și directorul Serviciului de Psihologie de la Universitatea din Algarve, Portugalia, Sérgio este coordonatorul echipei de evaluare în programul „FRIENDS”.

Metodele de evaluare ale celor două proiecte și rezultate, Foto: Brîndușa Havași

A urmat un atelier în care participanții la conferință au fost invitați să creioneze cum ar arăta/funcționa un proiect „educație fără stres” în România și discuțiile au continuat și pe parcursul pauzei de masă.

După prânz, Peter Warburton ne-a vorbit despre „Un sfert de veac de educație fără stres în lume”. Peter Warburton a urmat un master în Științe Sociale și Politice la Universitatea Cambridge, Anglia. Este membru al Institutului pentru Leadership și Management din Marea Britanie, președintele Fundației Maharishi și expert în știința și tehnologia dezvoltării conștiinței.

Peter Warburton ne-a vorbit despre Educație Bazată pe Dezvoltarea Conștiinței în lume, Foto: Brîndușa Havași

Peter Warburton ne-a povestit despre Maharishi Free School din Skelmersdale, West Lancashire, Anglia, unde, încă din 1990, toți elevii și profesorii încep și termină cursurile cu câteva minute de meditație transcendentală – o tehnică naturală, lipsită de efort, care oferă minții și corpului o odihnă profundă, condiție necesară pentru eliminarea stresului zilnic. Se numește Educație Bazată pe Dezvoltarea Conștiinței („Consciousness Based Education”) și, pe lângă practicarea meditației, deși urmează curriculumul național, programul și metodele didactice sunt gândite pentru dezvoltarea personală diferențiată, emoțională, cognitivă și spirituală a celor care învață, elevii.

Peter Warburton ne-a vorbit despre Educație Bazată pe Dezvoltarea Conștiinței în lume, Foto: Brîndușa Havași

În curând, acești elevi au început să obțină medalii la competiții naționale de matematică, chimie și poezie. Acum, școală publică Maharishi Free School s-a clasat pe locul 14 din toate cele 4400 de școli din Anglia. Urmând un sistem de educație fără stres, această școală și-a atins poziția de vârf, dezvoltând la maxim potențialul mental al elevilor: „Promovarea dezvoltării spirituale și personale a elevilor este nucleul a ceea ce face această școală atât de bine. Elevii Școlii Libere Maharishi sunt buni gânditori. Ei reflectă asupra lumii lor și încearcă să vadă lumea prin ochii altor oameni. Acest lucru le permite elevilor să înțeleagă mai bine propriile experiențe, dar și pe ale celorlalți. Elevii sunt toleranți, plini de consideraţie și empatici. Ei sunt capabili să ia în calcul impactul acțiunilor lor asupra altor oameni și asupra naturii. Sunt ambițioși, articulați, încrezători și relaționează foarte bine cu adulții.”[1]

Peter Warburton ne-a vorbit despre Educație Bazată pe Dezvoltarea Conștiinței în lume, Foto: Brîndușa Havași

Exemplul acestei școli a fost urmat de multe alte școli din lume, din America Latină până în Tailanda, indiferent de cultură și tradiții, religie și credințe, stil de viață, cu ajutorul Fundației David Lynch care oferă suport categoriilor sociale aflate în situații de risc, deoarece rezultatele implementării programului „Quiet Time” în școli vorbesc de la sine:

  •  21% creșterea ratei de absolvire a liceului – Education 133 (4): 495-500, 2013;
  • 10% îmbunătățirea rezultatelor la teste și GPA (GPA = „grade point average” este relația dintre note și creditul disciplinei) – Education 131: 556–565, 2011;
  • Scăderea absenteismului și a suspendărilor pentru elevii de liceu – Health and Quality of Life Outcomes 1:10, 2003;
  • Reducerea simptomelor ADHD și a altor tulburări de învățare – Mind & Brain: The Journal of Psychiatry 2 (1): 73-81, 2011;
  • Creșterea inteligenței și a creativității – Intelligence 29: 419-440, 2001;
  • 40% reducere în tulburările psihologice inclusiv anxietate și depresie – American Journal of Hypertension 22(12): 1326-1331, 2009;
  • Reducerea epuizării și stresului profesorilor – Permanante Journal 18 (1): 19-23, 2014.

Centrul pentru Wellness și Realizări în Educație din SUA (CWAE – Center for Wellness and Achievement in Education) a selectat tehnica Meditației Transcendentale™ pentru programul său principal de management al stresului, deoarece este ușor de învățat și practicat și face obiectul unei cercetări largi asupra eficienței în reducerea stresului și îmbunătățirea stării de sănătate.

În a doua parte a după-amiezii, reprezentanți ai actorilor de pe piața muncii au vorbit despre valorile pe care avem nevoie să le cultivăm prin educație: integritate, compasiune, generozitate, dar și despre legătura dintre Minte-Corp și Leadership. Dincolo de ce știu sau ce pot învăța angajații la locul de muncă, pare a fi deosebit de important să vedem cum „creștem oameni cu caracter”, care să contribuie la dezvoltarea pe termen lung și în folosul comunității, a unei întreprinderi.

Jim Bagnola a publicat în 2011 cartea: „De profesie OM: Cum să te bucuri de muncă fără stres şi să atingi fericirea personală folosind legătura Minte/Corp/Muncă”, Foto: Paulo Côrte-Real

Jim Bagnola este speaker internaţional şi coach executiv, expert în leadership şi dezvoltare emoțională. În ultimi 30 de ani a educat oameni de pe tot globul abordând teme precum: Managmentul Stresului, Leadership, Customer Service, Coaching şi Schimbare. Jim Bagnola este un bun prieten al României, unde ține frecvent cursuri. În 2011 a publicat cartea: „De profesie OM: Cum să te bucuri de muncă fără stres şi să atingi fericirea personală folosind legătura Minte/Corp/Muncă”.

Asociaţia Naţională de Speakeri l-a acreditat ca unul dintre speakerii de top din America de Nord. Din 1975 este instructor atestat de managment al stresului și coach executiv pentru lideri americani din Fortune 500. Jim Bagnola este preşedintele Grupului Internaţional de Leadership şi invitat special în cadrul centrului de Management din Denver. Este preşedintele Consiliului Consultativ de Lideri şi este foarte activ în organizaţia studenţilor AIESEC. Face parte din Consiliul de Administraţie al Fundaţiei Olive Branch din Ohio şi este Doctor Honoris Causa al Universității USAMV – Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Bucureşti. Jim colaborează cu organizaţii publice şi private precum: Shell, Kroger, Serviciile Secrete SUA, Departamentul Air Force NATO, Marriott Hotels, Siemens, Motorola, Scotiabank (Canada), McEnearney Alstons Ltd., Hella, Ecolab, Castle & Cooke.

Jim Bagnola în rolul lustragiului de pantofi, Foto: Brîndușa Havași

Jim a călătorit în multe locuri de pe glob, a întâlnit mulți oameni și a adunat în tolba sa multe întâmplări. Intră în sală pe o melodie veselă, echipat cu șapcă, șorț și o perie de pantofi cu care începe să lustruiască încălțămintea oamenilor din sală. Când muzica se oprește ne relatează întâlnirea cu Lee Roy, lustragiul de pantofi, auto-intitulat „tehnician pentru piele” („leather technician”), al cărui birou se afla în holul unui hotel cu multe stele: „If you need a shine, I’ll make time!” [n.e. traducere din engleză: „Dacă ai nevoie să îţi lustruieşti pantofii, îmi fac timp!”]. O lecție despre perspectivă și valorizare: dacă tu nu dai doi bani pe tine, nici alții nu o vor face.

Jim Bagnola propune un experiment de leadership, Foto: Peter Warburton

„Adevărații lideri sunt cei care nu își doresc să conducă, ci să servească” [2] spune Jim, iar „cea mai bună cale de a te regăsi pe tine este să te pierzi servindu-i pe ceilalți.” [3]  Prima și cea mai importantă sarcină a unui lider este de a-și încărca propria energie și apoi de a-i ajuta pe cei din jurul tău să-și orchestreze energia. Organizația ta nu va fi niciodată ceea ce tu și oamenii tăi nu sunt, ci va fi ceea ce tu și oamenii tăi sunt. Pentru asta e necesar să faci mai întâi ordine cu tine însuți. Capacitatea de a învăța mai repede decât competitorii tăi poate fi singurul avantaj sustenabil. Legătura minte-corp la nivel individual va influența mai devreme sau mai târziu organizația:

  • Sănătatea ta va influența vitalitatea organizației;
  • Fericirea ta va avea un efect asupra satisfacției la locul de muncă;
  • Succesul se va reflecta în eficiență/productivitate/profit;
  • Capacitatea de a conduce va aduce parteneriate.

Jim Bagnola propune un experiment de leadership, Foto: Paulo Côrte-Real

O mulțime de atitudini și comportamente, precum: ascunderea greșelilor, străduința de a părea deștept, evitarea conflictelor, bârfitul… ne aduc în situația de a rămâne fără energie. Atunci când căutăm să angajăm pe cineva, căutăm trei calități: integritate, inteligență și energie. Dacă prima lipsește, celelalte două te vor ucide, spune Jim citându-l pe Warren Buffett. Și pentru că teoria rămâne teorie până nu o pui în practică, Jim ne solicită pentru un experiment: două echipe cu număr aproximativ egal de oameni au sarcina de a pune jos pe podea un băț lung, care este ținut de coechipieri pe degetele arătătoare.

Numai că, spre surprinderea tuturor, bățul merge în sus în loc să meargă în jos! Participanții încep să vocifereze către co-echipierii lor, cei din sală dau sfaturi, dar pare că nimeni nu aude și bățul se ridică tot mai sus și doar cei mai înalți mai ajung să îl susțină.

Jim Bagnola propune un experiment de leadership, Foto: Brîndușa Havași

La un moment dat, în una dintre echipe o persoană reușește să-i coordoneze pe ceilalți și încet, bățul ajunge jos. La scurt timp este urmată și de către cealaltă echipă. Care este secretul? Când toți vociferează, nimeni nu mai aude! Și atunci cineva trebuie să devină lider și să acționeze diferit. A fost un bun exercițiu de învățare experiențială și ne-am mai înviorat!

Radu Manolescu – „Valori prin educație: Integritate, Compasiune, Generozitate”, Foto: Paulo Côrte-Real, Brîndușa Havași

Radu Manolescu a vorbit apoi despre: „Valori prin educație: Integritate, Compasiune, Generozitate”. Radu Manolescu este Managing Partner la K.M.Trust & Partners, pe care a co-fondat-o în 2006. Aceasta pregătește personalul din companii prin prisma valorilor morale, pentru dezvoltarea potențialului de lideri, conștientizarea de sine și empatizarea mai bună cu ceilalți. Programele de pregatire a liderilor sunt conduse împreună cu profesori de la Harvard Medical School sau Harvard Business School.

În urmă cu câțiva ani a inițiat Asociația AVE – Asociația pentru Valori în Educație, care colaborează cu parteneri din educație și mediul de afaceri pentru a aduce educația din România între primele 10 din Europa până în 2035. El consideră că toți trebuie să contribuim la introducerea în școli a unor programe pentru dezvoltarea calităților de compasiune și generozitate.

Vasile Zecheru – importanței educației fără stres și a promovării valorilor de integritate, compasiune și generozitate din punct de vedere al elevării mentalului colectiv, Foto: Brîndușa Havași

Vasile Zecheru a concluzionat asupra importanței educației fără stres și a promovării valorilor de integritate, compasiune și generozitate din punct de vedere al elevării mentalului colectiv. Vasile Zecheru, doctor în economie, specializarea management, a fost director general al Curţii Constituţionale și cadru didactic asociat la Academia de Studii Economice si la Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti. A scris numeroase articole de specialitate, este autorul mai multor cărți de referință și un mentor erudit în domeniul spiritualității.

Cum ar arăta/funcționa un proiect „Educație fără stres în România?, Foto: Brîndușa Havași

Conferința s-a încheiat cu concluziile atelierului: Cum ar arăta/funcționa un proiect „Educație fără stres” în România?

Ca resurse, participanții au notat că am avea nevoie de elevi, părinți, profesori, reprezentanți ai instituțiilor cu drept de decizie, oameni cu un mind-set diferit, de un director motivat, de un spațiu pentru instruire și practicarea meditației și un timp de desfășurare a proiectului. La factorii implicați, pe lângă elevi, profesori, director, se mai menționează un psiholog și instructori de meditație. Primul pas ar fi elaborarea unui proiect. Ca etape am avea: realizarea proiectului, acordul persoanelor implicate, implementare, monitorizare, evaluare și expunerea rezultatelor.

Fără frică și înaintăm pas cu pas”, scrie cineva.

Brîndușa Havași – Extras din prezentarea „De-a arhitectura în școala mea”

Revenim la întrebarea adresată la începutul zilei: Crezi că poți schimba lumea?

M-am bucurat să văd multe mâini ridicate! Dacă sala ar fi plină de copii, ei ar fi răspuns în cor: DA! Pentru că în lumea imaginară care îi însoțește din copilărie către adolescență, orice este posibil! Ei creează și recreează mereu lumea, cu fiecare pas, cu fiecare privire, cu fiecare interacțiune pe care o inițiază și o dezvoltă cu mediul înconjurător. Dar noi, adulții, ce vom răspunde? Poate că e greu, că nu avem bani, timp, mijloace, aprobare de la Minister/Inspectorat/director.

Și atunci, reformulez: Noi, echipa De-a arhitectura, credem că a schimba înseamnă a acționa! În fiecare zi câte puțin. Și vedem că se poate! O dovadă sunt înscrierile claselor și școlilor din toată țara! Din 2012 până în prezent, cursurile De-a arhitectura au ajuns la mai mult de 20 700 de elevi din peste 70 de localități rurale sau urbane din țară. Alături de peste 750 de cadre didactice și cam 600 arhitecți voluntari.

Brîndușa Havași – Extras din prezentarea „De-a arhitectura în școala mea”.

„România suntem fiecare dintre noi!” [4]

Ne vedem pe 4 decembrie la Biblioteca Regală din Bruxelles! Nu doar pentru a afla rezultatele finale ale proiectului „FRIENDS”, știm de pe acum că sunt extraordinare. Mergem pentru a fi văzuți și auziți de cei care hotărăsc unde se duc finanațările. Vino să punem România pe hartă!

Text: arh. drd. Brîndușa Havași
Editor: antropolog Gabriela Anghel
Fotografi: Carmen Deac, arh. Brîndușa Havași, Corina Lircă, Paulo Corte-Real, Peter Warburton

  1. Raportul Ofsted despre școala Maharishi, Lancashire, Anglia, 8 noiembrie 2017: „The promotion of pupils’ spiritual and personal development is at the core of what this school does so well. Maharishi Free School pupils are good thinkers. They reflect on their world and try to see the world through other people’s eyes. This enables pupils to better understand their own experiences and those of others. Pupils are tolerant, considerate and empathetic. They are able to consider the impact of their actions on other people and on nature. They are ambitious, articulate, confident and engage very well with adults.” Ofsted report on Maharishi School Lancashire, 8th November 2017
  2. „Great leaders do not desire to lead but to serve.” (Dr. Myles Munroe, 2009) https://www.upwardedge.com/2010/10/leadership-quotes.html
  3. „The best way to find yourself is to lose yourself in the service of others.” Mahatma Gandhi
  4. „2% pentru De-a Arhitectura, 100% pentru copii şi pentru viaţa ta peste 10 ani. Autorităţile locale, supranumite şi Micul Parlament, sunt alese prin vot. Anul acesta, în vară, avem alegeri. Întreaga retorică a candidaţilor se bazează pe acţiuni pentru oraş, mediul construit în care trăim. Copiii care trec prin cursurile De-a arhitectura le-ar putea pune oricând acestor edili întrebări mai pertinente decât părinţii lor! Peste nu mai mult de două mandate vor putea vota. Între timp vor fi primit informaţii, elemente de cultură generală, o logică a spaţiului şi o poezie a formei. Un curs practic, care le pune mintea şi mânuţele la treabă, care le explică senzaţiile oraşului şi ceea ce ar putea să fie.
    Educaţia în arhitectură înseamnă artă vizuală, urbanism, geometrie, dimensiuni, percepţie şi bun simţ. Iar pentru aceasta merită să ne implicăm în susţinerea echipelor de voluntari care au luat asupra lor ceea ce sistemul nu oferă. Care au trecut peste «trăim în România», pentru că au înţeles că România suntem fiecare dintre noi. Iar copiii «De-a arhitectura» sunt atât de frumoşi, înlăuntru şi afară! Frumuseţea lor se va reflectă asupra oraşelor și vieţilor noastre. Cu puţină răbdare şi cei 2%. Sunt onorată să fiu ambasador «De-a arhitectura» şi vă invit şi pe voi să fiţi ambasadori ai frumuseţii şi ai bunului gust din viitoarele noastre oraşe, susţinând cursurile Asociaţei.”Raluca Antonescu
1