„De-a arhitectura în şcoala mea” la Şcoala Gimnazială Nr. 92

Continuăm poveştile claselor din proiectul „De-a arhitectura în şcoala mea”, din anul şcolar 2016-2017, care de curând şi-au inaugurat rezultatul muncii de un an. V-am prezentat „Ceainărie literară înăuntru şi afară” de la Liceului Pedagogic „Anastasia Popescu”, iar acum vă prezentăm firul evenimentelor care au dus la realizarea unui spaţiu visat de copiii din Şcoala Gimnazială Nr. 92: „Biblioteca: drumul spre cunoaștere!”.

Realizat cu sprijinul Fundației Comunitare Bucureşti prin programul Mobilizăm Excelenţa al Porsche România, elevii claselor a VI-a A și a VI-a C din Şcoala Gimnazială Nr. 92 şi-au inaugurat spațiul de socializare și de lucru mult dorit în interiorul bibliotecii școlii. Sub coordonarea profesorilor Petra Ivan şi Alexandra Ghiță şi sub îndrumarea arhitecţilor Ioana Rizea şi Cătălin Șandru, elevii au modificat structura veche a rafturilor și au propus o structură nouă, au vopsit noile rafturi, au confecţionat şi montat abajururi, au realizat cutii din lemn cu funcțiunea de scaune, mese și spații de depozitare, au modificat întrerupătorul și priza pentru abajururi și biroul bibliotecarului, au vopsit un perete cu vopsea specială pentru cretă, au amenajat spațiul de socializare cu fotolii-puf, cutii lemn și blat de lucru, tablă magnetică și covor.

Elevii celor două clase participante şi creatorii proiectuluiBiblioteca: drumul spre cunoaștere!” ne-au transmis povestea proiectului: „Totul a început în momentul în care i-am întâlnit pe arhitecții coordonatori (Ioana și Cătălin). La început am «călătorit» prin școala noastră, descoperind locuri de care nu mai aflasem până în momentul de față, urmând ca de orele viitoare să începem munca. Ne întâlneam săptămânal, lucrând dupa ore, venind mereu cu idei și descoperind oameni noi, minunați, de la care am aflat lucruri importante.

Dupa terminarea machetei școlii, am avut prima întâlnire importantă cu doamna directoare. Să nu credeți că totul a fost bine și frumos! Doamna directoare era de acord să amenajăm un spațiu în curtea școlii, dar, din păcate, nu am putut finaliza această idee (din motive administrative). În schimb, am ales să reamenajăm biblioteca școlii. Probabil de aici a început adevarata muncă pentru noi!

Pregătisem și prezentarea cu macheta bibliotecii pentru concursul la care oamenii au votat echipa favorită, iar noi, pe 4 aprilie 2017, am organizat un concert cu muzică în pauza mare, în care am «distribuit« dorința noastră de a face cunoscut proiectul și echipa noastră părinților și celorlalți colegi. Din acel moment petreceam și mai mult timp împreună după ore, ori vorbind și discutând, facând abajururi cu fire colorate, ori ansamblând cutii din lemn, devenind din ce în ce mai apropiați.

Când a sosit vacanța de vară, am început reamenajarea bibliotecii! La început a fost mai greu din cauza mulțimilor de cărți din bibliotecă, dar, cu ajutorul altor copii de la alte clase și a personalului școlii, am reușit să eliberăm biblioteca, urmând să vină oamenii cu noua structură pentru cărți. După punerea structurii noi, am vopsit-o pe cea veche pe care am recuperat-o, apoi am început să facem curat, urmând ca după aceea să punem carțile la locul lor, pe noua structură. Am vopsit o parte dintr-un perete cu vopsea cretată, unde cei mici vor putea scrie. Pe urmă am aranjat unele cutii din lemn astfel încât să obținem o masă cu un blat deasupra, am pus fotoliile-puf cu câteva cutii între ele, dar, cel mai important, am montat cele 5 abajururi. După ce am terminat de aranjat biblioteca, ne-am aşezat pe pufuri cu zâmbetul pe buze, fericiți că visele devin realitate.

Dacă vei intra în biblioteca Școlii 92 și vei sta pe un puf, citind o carte la lumina abajurului, vei putea observa în partea dreaptă 11 palme ale noastre, ale arhitecților, a doamnei diriginte și a doamnelor directoare cărora le mulțumim că ne-au acordat șansa de a lua parte la acest proeict. Cu ajutorul acestui proiect am dorit să încurajăm copiii să vină mult mai des la bibliotecă. De aici ne-am inspirat și am numit proiectul: Biblioteca, drumul spre cunoaștere!

Profesorul şi dirigintele Petra Ivan ne spune cu ce a rămas echipa şi întreaga şcoală în urma acestei experienţe: „Proiectul «De-a arhitectura în școala mea» a fost o noutate pentru noi, adunând într-o echipă arhitecți, profesori și elevi în realizarea unui proiect. În derularea proiectului am primit  finanțare din partea Porsche România. Tema «Biblioteca: drumul spre cunoaștere!» a apărut ca o necesitate în școala noastră, din dorința elevilor de a avea un spațiu mai atractiv pentru desfășurarea unor activități didactice. Pe parcursul derulării proiectului, elevii din Școala Gimnazială Nr. 92 s-au implicat alături de coordonatori în finalizarea acestuia. Din această experiență toți am avut de învățat lucruri noi: să ai încredere în echipă; schimbul de idei este esențial pentru a eficientiza proiectul; să interacționăm; valorificarea propriilor talente și competențe; ne putem acorda sprijin reciproc; echipa generează inovație, creativitate, conflicte; riscul abandonării proiectului; ce înseamnă competiția și participarea cu un proiect; dorința de a participa la alte proiecte; stima și respectul pentru  arhitecții implicați. În urma muncii efectuate am obținut premiul al III-lea pe municipiu în valoare de 2000 lei. Mulțumim celor implicați în derularea acestui proiect!

Arhitectul Ioana Rizea ne transmite care a fost cea mai mare provocare întâmpinată în îndrumarea proiectului: „Executarea unui proiect de intervenție în școală. Acest lucru mi s-a părut dificil încă de la început. Un alt lucru care mi-a dat emoții a fost că urma să lucrez cu elevi de gimnaziu pentru prima oară de când sunt arhitect îndrumător la De-a Arhitectura (de 3 ani la vremea aceea). Pesemne că elevii au simțit acest lucru pentru că ne-au primit cu entuziam, prietenie și curiozitate.

Despre proiect, etape și rezultate au povestit deja elevii. Cred că a fost un proiect greu pentru că nu s-a desfășurat doar între cei 4 pereți ai clasei unde ne întâlneam săptămânal. Organizarea mai multor prezentări (în școală și în mediul online) și evenimente (concertul de promovare) au oferit elevilor ocazia să testeze și să experimenteze lucruri pentru prima oară.

Etapele de execuție ale proiectului nostru au început la final de an școlar și s-au desfășurat pe durata întregii vacanțe de vară. Ne programam din timp întâlnirile de lucru pentru că fiecare dintre noi mai pleca în excursii și tabere. În vacanță elevii ne scriau să ne reamintească câte mai avem de făcut în bibliotecă; le era teamă că nu vom reuși să finalizăm, iar noi, eu și Cătălin, ne bucuram că erau implicați 100%. Am lucrat, cum se spune, cot la cot cu elevii: am vopsit împreună, am fost cu toții la cumpărături de mai multe ori (să luăm vopsea, cabluri, becuri, șuruburi, pensule, mănuși, măști de protecție), am montat cutii, am șters praful, am spălat, am măturat. Am jucat și MACAO în pauzele de vopsit.

Mi-a plăcut cel mai tare dorința elevilor de a se implica în proiectul pe care l-au creat împreună: de la afișe și machete, la discuții despre idei, liste materiale, bugete și, partea cea mai lungă și mai atractivă, execuția. Cum ne-au spus și ei, am legat prietenii.

Şi arhitectul Cătălin Şandru ne transmite care a fost cel mai dificil moment întâmpinat: „Proiectul a parcurs toate etapele: de la analiză, studii, machete, variante de proiect până la aprobare și construire. Elevii au propus multe intervenții bune, toate având un obiectiv comun: crearea unor spații de socializare. Alegerea bibliotecii a fost cea mai importantă decizie. Pe parcurs au fost câteva puncte cheie dificile, dar elevii s-au organizat foarte bine și am reușit să realizăm mai mult de 80% din ce ne-am propus. Sper ca noul spațiu al bibliotecii să funcționeze așa cum a fost gândit și, poate chiar mai mult, să fie o inspirație pentru alte intervenții de acest gen în școli.

Încheiem povestea bibliotecii cu impresiile individuale ale elevilor participanţi la proiect: 

  • Aș dori în primul rând să le mulțumesc arhitecților (Ioana și Cătălin) pentru tot ajutorul oferit în cadrul acestui proiect. Cu ajutorul proiectului am putut lega prietenii frumoase și ne-am putut dezvolta ca persoane. Tot cu ajutorul lui am putut face lucruri bune și utile pentru colegii noştri din școală. Vă mulțumim!– Maria Popa
  • Eu nu regret că am participat la De-a arhitectura, sunt chiar foarte împlinită prin participarea la acest proiect. Aici am legat prietenii de durată și strânse, ne-am ajutat, ne-am implicat, ne-am murdărit, am râs, dar ne-am și contrazis, până la urmă, cu mai multe lucruri bune decât rele, am ajuns la finalul proiectului. Mulțumesc, Ioana și Cătălin! Și vouă, prieteni, vă mulțumesc pentru toate amintirile create care îmi vor ramane! Sonia Ilie
  • Mi s-a părut interesant când am aflat de acest proiect și am crezut în amenajarea bibliotecii, cu toate că venise vacanța și nu ne apucasem de treabă. Sunt bucuroasă că am dus la final acest proiect cu ajutorul arhitecților Ioana și Cătălin, alături de doamna Petra Ivan, dar și de doamnele directoare ale școlii. Am reușit imposibilul! Cătălina Ciuclaru
  • Pot spune că pentru noi a fost o provocare mai ales pentru că suntem cei mai mici din cadrul acestui proiect, dar se pare că am reușit! Le mulțumim profesorilor coordonatori pentru că ne-au ajutat de fiecare dată când am avut nevoie, doamnelor director că ne-au acordat această șansă de a schimba biblioteca și, cel mai important, arhitecților noștri, Ioana și Cătălin, pentru că ne-au ghidat spre drumul cunoașterii! Îmi doresc ca fiecare elev din școala noastră să vină la biblioteca școlii, să citească o carte. Cine știe, poate vreodată altă serie de elevi vor îmbunătăți altceva la școala noastră și locul lor va fi aici, la bibliotecă. Alexandra Popa
  • Cu acest proiect am cunoscut doi oameni minunați, arhitecții Ioana și Cătălin, și am legat prietenii foarte strânse. În timpul proiectului, dar și în afara lui, am fost un grup foarte unit. Am luptat pentru a reuşi să terminăm acest proiect și am avut și probleme. Am reușit să trecem peste ele și iată-ne acum cu o bibliotecă minunată. A fost o experiență pe care nu o voi uita!– Matei Ștefănică
  • Acum ceva timp, doamna dirigintă a intrat în clasa noastră și a întrebat: «Cine dorește să participe la un proiect de arhitectură la noi în școală?». Desigur că am ridicat mâna alături de dragii mei colegi și prieteni. După o săptămână, miercuri la ora 4, au apărut doi arhitecți minunați, Ioana și Cătălin. După atâta timp în care ne-am cunoscut, le pot spune cu sinceritate: «Vă mulțumim pentru tot acest timp în care ne-ați fost aproape, atât în cadrul proiectului, cât și în viața de zi cu zi! Sub îndrumarea voastră am reușit să facem un lucru care va rămâne mult timp (sper) în istoria Școlii 92. Am format un grup foarte special, un grup unit și vesel. Înca o dată, vă mulțumesc mult!». Matei Vasilescu

Mulţumim pe această cale:

  • Coordonatorilor proiectului tehnic: Studio Basar (Alex Axinte, Cristi Borcan, Cristi Stoian)
  • Echipei de execuție: Nod Maker Space, Top Event
  • Voluntarilor din școală: Dan Druiu, Ion Voicu
  • Sistemul electric: Vlad Anghel

Text: arh. Ioana Rizea, arh. Cătălin Şandru, prof. Petra Ivan, elevii claselor a VI-a A și a VI-a C din Şcoala Gimnazială Nr. 92, arh. Monica Popescu

1