„De-a arhitectura în şcoala mea” în faza practică

„De-a arhitectura în şcoala mea” continuă la Timişoara cu realizarea practică a ideilor elevilor pentru o clasă mai frumoasă, mai prietenoasă, mai atrăgătoare şi mai curată!

„Clasa mea de vis!” este titlul proiectului la care elevii clasei a VI-a de la Liceul de Arte Plastice din Timişoara au lucrat pe parcursul semestrului II al acestui an şcolar, care s-a încheiat cu  expoziţia machetelor. Acum renovăm clasa după proiectele și ideile elevilor, în urma analizei și propunerilor realizate în machete și prezentate în fața școlii, a colegilor, profesorilor și părinților!

 width=

Pe 4 iulie a fost prima zi de șantier și am început cu debarasarea clasei și desfacerea parchetului existent. Elevii clasei a VI-a de la Liceul de Arte Plastice din Timișoara, alături de liceeni voluntari, au fost bucuroși să pună mâna la propriu pe clește și rangă, ciocan și patent, indiferent de vârstă sau statură fizică! Ne-au ajutat și cei din serviciul de întreținere al școlii, cu demontarea tablei smart, a proiectorului și golirea clasei de mobilier! Parcă e mai mult spațiu acum!

 width=

Găsim cuie vechi în dușumeaua de sub parchet și învățăm pe care să le scoatem și pe care să le batem mai bine. Ne strângem până la urmă mai mulți de o duzină, elevi ai clasei a VI-a și voluntari de liceu! Unii desfac lamelele de parchet și alții le duc pe hol unde sunt stivuite la perete pentru refolosire. Din lamelele stivuite scoatem cuiele ca să rămână curate. Sunt lamele din lemn de fag. Ne dor buricele degetelor și unora li s-au ferfenițit mănușile.

 width=

 width=

Chiar și în a doua zi de șantier băieții nu mai puteau fi opriți de la scos cuie din lamelele de parchet. I-am întrebat dacă le place ce fac și unul din ei mi-a răspuns că îi place mai mult decât ora de „mate”. Echipa fetelor, înarmate cu trafalet, găleată și șase şpacluri, o racletă, măști de praf și ochelari de protecție, am atacat pereții. Am fost uimiți să descoperim câte straturi de vopsea am găsit sub ultimul, cel alb: crem, ocru, roșu, gălbui, albastru, verde. Azi am reușit să râșcâim jumătate de perete mare!

 width=

 width=

Le mulțumim voluntarelor de la Timișoara – Capitala Tineretului din România, care ne-au ajutat și astăzi și lucrurile au mers foarte bine! Vă mai așteptăm și în zilele următoare! „De-a arhitectura în şcoala mea” este o joacă pe care noi o luăm în serios.

Echipa:

⌂ elevii clasei a VI-a și a V-a înscriși în proiectul „De-a arhitectura în şcoala mea”
⌂ d-na profesoară Eugenia Drăgoi-Banciu, diriginta Denisa Borlean
⌂ arhitecți îndrumători Bogdan Chisăliță și Brîndușa Havași.

 width=

Scopul cursului „De-a arhitectura în şcoala mea” este acela de a învăța împreuna pașii necesari a fi urmați de la idee până la proiect și apoi la implementarea și realizarea acestuia.

Pe lângă noțiuni elementare de arhitectura și mediu construit, dorim să cultivăm și să educăm în acești viitori cetățeni spiritul de inițiativă și punere în practică a ideilor de îmbunătățire a mediului de viață, de a nu mai aștepta totul de sus, de la stat, minister sau inspectorat.

Obiectul nostru de studiu a fost chiar clădirea școlii. Am trecut prin etapele: observ-analizez-construiesc-prezint. Copiii au observat în mod pertinent care sunt aspectele sub care școala, respectiv clasa lor, ar putea fi îmbunătățite.

Am lucrat în patru echipe și am pus ideile noastre în machete. Ne-am prezentat ideile în fața comunității școlii, elevi, profesori și părinţi; aceștia au votat propunerile preferate.

Acum dorim să punem aceste propuneri în practică. Căutăm parteneri și voluntari care să ne ajute la realizarea proiectului în decursul lunii iulie. Dorim ca acest proiect să constituie un exemplu de urmat pentru alte clase și școli.

Ne dorim ca și etapele de reabilitare și renovare a clasei să fie un proces educativ!

Vom învăța împreună cum putem îmbunătăți calitatea finisajelor, astfel încât acestea să fie sănătoase atât pentru utilizatori cât și pentru clădirea istorică, vom căuta împreună modalități de rezolvare a iluminatului natural care ne deranjează când privim la tablă și cum putem realiza un mobilier mai ergonomic, care să poată fi adaptat pentru diverse situații de învățare.

Elevii își doresc foarte mult un colț de relaxare și socializare pentru timpul pauzei și dulapuri personalizate pentru păstrarea materialelor pentru desen și atelierele de specialitate.

Dorim să implementăm un proiect de colectare selectivă a deșeurilor la nivelul școlii și  mai mult „verde”, plante vii, în interior. 

Dorim să realizăm propunerea elevilor de îmbunătățire a sălii de clasă cu ajutorul partenerilor și voluntarilor în decursul lunii iulie! Vă așteptăm alături de noi în clasa de vis!

Text: arh. Brîndușa Havași

1