Ce se întâmplă când alegi să faci bine în mod proactiv? Despre înotat, fundraising şi educaţie de arhitectură

E 29 iunie 2019. O zi răcoroasă de vară, perfectă pentru înotat la Bazinul Olimpic Acoperit Dinamo din Bucureşti. Am venit tocmai din Brăila ca să susţin (în rol de coordonator) echipele De-a arhitectura în cadrul Swimathon-ului Bucureşti 2019, cel mai mare eveniment de strângere de fonduri, organizat anual de Fundaţia Comunitară Bucureşti.

La orele 11 ale dimineții, curtea complexului se colorează de tricourile diverselor echipelor, de banner-ele scrise cu sentiment, de glasurile însuflețite ale adulților și ale copiilor deopotrivă, ale înotătorilor, ale susținătorilor și ale organizatorilor. E o rumoare generală, plină de entuziasm și bucurie. Oamenii se salută între ei, își zâmbesc (cu acea complicitate în ochi ştiută doar de ei) chiar dacă nu se cunosc și se văd pentru prima dată, stau pe iarbă sau aleargă în tribune, copiii se învârt curioși dintr-o parte în alta. E ca o familie mare, adunată laolaltă, animată de un numitor comun: dorința de a face și de a schimba lucrurile în bine. O comunitate întreagă de oameni proactivi care construiesc şi pun umărul în mod constant la un viitor mai bun.

În ultimele două luni, 90 de echipe s-au mobilizat să strângă bani pentru una dintre cele 24 de cauze în care au crezut. S-au antrenat, au vorbit în dreapta și în stânga, și-au depășit limitele, s-au provocat pe ei înşişi, dar și pe cei din jurul lor, au organizat evenimente de strângere de fonduri și au spus o poveste despre implicare, dăruire, dedicare, susținere și iubire, despre grija pentru oameni, despre dorința de mai bine, despre cum puțin cu puțin se face mult și despre cum fiecare în parte poate să contribuie la o societate mai bună.

Asociația De-a Arhitectura a participat pentru al cincilea an consecutiv la Swimathon București cu proiectul „De-a arhitectura în școala mea”. Fondurile strânse la eveniment merg în anul şcolar 2019-2020 la una dintre cele 17 clase înscrise în proiect. De ce? Sau mai bine zis la ce le folosesc banii? Ei bine, după ce vor fi parcurs un an şcolar cu luni de analiză, documentare și investigare, după ce vor fi realizat o propunere de remodelare a spațiului instituției în care își petrec zilnic atât de multe ore, una dintre clase va câştiga concursul de idei şi va primi fondurile necesare pentru a-şi pune în practică ideea. Elevii şi îndrumătorii îşi vor sufleca mânecile şi vor duce la capăt proiectul finanţat din sudoarea şi efortul celor care au înotat la Swimathon. Echipele Adenium Film, ARHimede 2019 și Sailswords au hotărât să sprijine această remodelare, nu doar a şcolii, dar a societăţii în care trăim.

Ne-am bucurat să avem alături susţinători mai vechi, arhitecţi, dar nu numai, care au mai fost alături de noi în anii trecuţi, dar și oameni noi care au spus da acestei provocări. Iar anul aceasta am avut pentru prima dată și o echipă formată din școlari și liceeni – Sailswords – care și-a dorit să îi sprijine pe cei din generația lor să își transpună munca în realitate.

Le mulțumim că s-au încărcat cu răbdare, că au oferit din timpul lor, că au crezut în educația de arhitectură şi mediu construit și în copiii de la clase și că au spus povestea De-a arhitectura și altora. Într-o societate în care cultura „donatorului” e abia la început, demersul de a schimba mentalități e cu atât mai mult de apreciat. Și le mulțumim că în ciuda situațiilor dificile, au găsit soluții și au rămas aproape de noi.

De ce au ales să ne susțină, vă lăsăm să descoperiți mai jos, chiar în cuvintele lor:

Agnes Lukacs, designer de interior, membră în echipa ARHimede 2019, ne-a transmis: „După ce a studiat minuțios un album despre design-ul şcolilor țărilor nordice, puștiul meu m-a întrebat ferm și serios de ce nu avem și noi școli frumoase ca acolo și de ce nu aș putea eu să-i amenajez școala. Inițial, m-am grăbit să-i răspund că nu se poate, că buget, că stat, că toate lucrurile pe care le gândim fără a le gândi, de fapt. Chiar așa! De ce nu ar putea arăta școala lui Matei astfel încât să devină un mediu plăcut, având în vedere că-și petrece cea mai mare parte a timpului său acolo?

Ulterior am aflat de la două prietene despre proiectul lor, De-a Arhitectura, care a fost introdus în curricula școlară opțională și care se bucură de succes, micuții fiind absolut vrăjiți de lucrurile pe care le învață despre orașul în care trăiesc și care, prin prisma acestor cursuri, a devenit un personaj fantastic și viu. Evident, mi-am oferit sprijinul pentru acest proiect pentru CA TOŢI COPIII să crească și să învețe într-un mediu frumos, ca mai târziu să devină niște adulți frumoși.”

Andreea Mihaela Stan, arhitect, membră în echipa ARHimede 2019 și voluntar De-a arhitectura care a fost alături de noi încă din 2013, pasionată de educație și parenting, inițiatoarea proiectului „Zana Norilor by Andreea Stan”, concept de comunicare emoţională constând în ateliere, cărți şi jocuri originale pentru părinţii care îşi doresc o mai bună conectare cu lumea copilului lor, și-a motivat implicarea astfel: „Sunt fericită să mă implic într-un mod nou pentru mine într-o strângere de fonduri pentru o cauză în care cred cu tot sufletul: programul «De-a arhitectura în școala mea»! Înot pentru că știu valoarea programului De-a arhitectura și mă implic în el de 5 ani, de când sădesc semințe de arhitecți în școlile din București sau Ilfov (Liceul Cervantes, Liceul Jean Monnet, Liceul Ioan Petruş Otopeni, etc). Cred cu tărie că ei, copiii, vor schimba lumea noastră, iar un copil care învață să vadă dincolo de pereți sufletul unei case sau transpirația unui oraș va ști să vadă diferit sistemul, va ști că are puterea de a-l schimba.

Îi pregătim pe aceşti copii de câțiva ani buni cu acest program creat cu dragoste și pasiune de colegii mei arhitecţi şi primit cu atâta drag de profesorii şi învățătorii vizionari din școlile de stat (și nu numai).

Vă invit să donați și voi, fie că este vorba despre 30 de lei, 300, 3000, orice zero CONTEAZĂ! 🙂 Astfel, ne vom putea continua activitatea și anul următor în din ce în ce mai multe școli din România.
ARHimede este echipa noastră de sâmbătă, 29 iunie. Voi înota alături de Irina Eftimescu, Claudiu Furnea, Agnes Lukacs, Irina Șercăianu.

Hai, hai cu ARHimede!”

Despre Andreea şi colaborarea ei cu De-a Arhitectura puteţi să citiţi mai multe în interviul de aici.

Tudor Dumitrescu, elev, membru al echipei Sailswords, are aproape 12 ani și a înotat anul acesta pentru prima dată la Swimathon București. Cu modul lui frumos și creativ de a vedea lumea, Tudor ne-a spus prin desenul de mai sus, de ce crede el că e important acest proiect și de ce să îl susțineți. Vă lăsăm să descoperiți în imagine îndemnul lui.

Ana Bărăităreanu s-a alăturat pe ultima sută de metri echipei Adenium Film, ajutându-i să facă muuulte ture de bazin, dar și susținând campania de strângere de fonduri. De ce a ales Ana să susțină acest proiect și cum s-a alăturat echipei, vă invităm să citiţi mai jos: „Cred cu tărie că educația este cărămida de bază a unei societăți, motiv pentru care susțin cu mare drag proiectul De-a Arhitectura.

Și oricât am vopsi gardul în toate celelalte instituții, dacă fundamentul educațional nu este solid, mai târziu se vede clar efectul de domino. Nu putem îngriji bolnavi dacă nu avem medici care la rândul lor să aibă materiale și aparatură pe care să învețe și cu care apoi să își ducă la îndeplinire misiunea de a salva vieți, nu putem avea performanță în diferite domenii dacă resursa umană nu este calificată la standarde cât mai înalte, dacă acești copilași nu au condițiile necesare pentru calificare într-un învățământ superior și, din păcate, nu putem construi nimic cu intenții bune, dar nesusținute financiar. Totul are la bază educația și cu cât condițiile sunt mai bune, cu atât șansele acestor copii de a-și urma un vis, cresc exponențial.

Am avut ocazia atât să văd, cât și să fac parte efectiv din mai multe sisteme și (infra)structuri de învățământ. De la vizitarea unor terase improvizate ca săli de clasă pe vârful unui munte în Nepal după cutremurul din 2015, la hai-că-merge-și-așa-ul sistemului românesc, la structuri organizate și cu heritage ca Leeds Business School din UK unde am făcut masterul. Peste tot, există doi numitori comuni:

1) dorința copiilor de a învăța și puterea incredibilă de absorbție a oricărei informații și
2) lupta, sau win-ul în cazuri mai fericite, a profesorilor cu sistemul și resursele puse la dispoziție.

Ce nu e comun și tot sper ca la un moment dat să fie, este infrastructura care permite existența și dezvoltarea condițiilor de lucru. Să fim cinstiți, nu ai fizic același randament după ce stai 8 ore într-o școală fără pereți versus 8 ore într-un amfiteatru cu căldură. Și în plus, vorbim de niște copii care sunt în formare la nivel fizic, cognitiv, de spiritual nici nu ne prea permitem momentan să vorbim pentru că suntem abia la primele 2 nivele ale lui Maslow într-ale învățământului.

Ca atare, participarea la Swimathon 2019 cred că a fost printre cele mai spontane decizii luate vreodată pentru că admir inițiativa de mulți ani și cred că putem să ne facem bine. Noi între noi.
Eram cu echipa Adenium la o filmare, vorbeau la telefon că le mai lipsește un om să fie echipa completă: «Ce echipă?» – «Pentru Swimathon 2019. Vrei să te bagi?» – «DA!» și cam asta a fost 😊.”

Echipa Adenium Film, ne-a transmis înainte de marele eveniment: „Pe 29 iunie, ne lăsăm birourile și dăm ture de bazin pentru că școala poate fi și altfel.
#facemvaluri la #Swimathon2019 pentru De-a Arhitectura.

În urma unui proces de învăţare activă, în care și-au folosit simţul practic şi creativitatea, elevii participanți în programul De-a arhitectura au reimaginat un spațiu din școala lor.
Hai să îi ajutăm să își vadă proiectele devenite realitate!”

De pe margine, dar nu mai puțin importanți în contribuție, susținătorii echipelor le-au transmis următoarele gânduri și îndemnuri:

„Alice Furdui, Adrian Bîlă şi Letiţia Roşculet vor înota pentru o super iniţiativă propusă de De-a Arhitectura, pe 29 iunie. La cum îi ştiu, Alice, cu zâmbetul pe buze, o să facă hipo înainte să sară în bazin (de prea mult entuziasm, nu altceva), iar Bîlă & Leti vor pune şi de-un story la predarea ştafetei.
Not your average swimming team representin’ @Swimathon2019” – Ana Voicu

„Dacă putem, trebuie să îi ajutăm pe cei care au nevoie! Succes
Make us proud! You are the best. O provocare demnă de toată aprecierea! Succes!”

Swimathon București 2019 este un mecanism prin care comunitatea se întâlneşte, interacţionează şi se implică să strângă fonduri pentru proiectele pe care le consideră relevante. Lansarea campaniei de fundraising a avut loc pe 23 mai 2019 şi va dura până pe 31 iulie 2019. Ce lucruri minunate fac copiii înscriși în program am povestit și aici.*

E o vorbă care spune că pentru a crește un copil e nevoie de un sat întreg. Copilul nostru se numește „De-a arhitectura în școala mea” și a crescut în ultimii 5 ani cât alții în 10. Pentru că în tot acest timp a avut un sat întreg alături care l-a ajutat să crească mare, un sat format din arhitecți, voluntari, îndrumători, cadre didactice, sponsori, oameni cu inițiativă, oameni frumoși și săritori.

Mulțumim membrilor echipelor: Cristina Badea, Ana Bărăităreanu, Adrian Bîlă, Cristina Ceaușu, Alice Furdui, Letiția Roșculeț, Ana Voicu, Ioana Turcan (Adenium Film), Agnes Lukacs, Claudiu Furnea, Irina Eftimescu, Irina Șercăianu, Andreea Stan (ARHimede 2019), Bogdan Gavra, Ștefan Gavra, Alexandru Mureșan, Barbu Lucian, Tudor Mihai Dumitrescu (Sailswords).

Mulțumim Fundației Comunitare București, donatorilor, precum și sponsorului Cemacom care a susținut programul „De-a arhitectura în școala mea” la Swimathon București.

Puteți susține și voi echipele până pe 31 iulie, pentru ca povestea De-a Arhitectura să continue la clase.

Echipa Adenium, aici.
Echipa ARHimede 2019, aici.
Echipa Sailswords, aici.
Detalii despre proiectul „De-a arhitectura în școala mea” la Swimathon București 2019, aici.

Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: Fundaţia Comunitară Bucureşti şi echipele De-a arhitectura la Swimathon Bucureşti 2019, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Miruna Grigorescu

0