„Building Better Brains” – conferință cu dr. Steve Hughes

Pe 5 decembrie a avut loc la Hotel Caro din București conferința susținută de dr. Steve Hughes „Building Better Brains”, despre cum pot contribui școala și familia la dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților cognitive ale copiilor (dar de obicei nu o fac). Conferința a oferit informații prețioase atât pentru părinți, cât și pentru cadrele didactice referitor la modalitățile prin care se poate potența la maxim creierul unui copil. A fost o analiză, presărată cu studii științifice, a beneficiilor educației și cum se poate dezvolta creierului și potențialul copilului în sistemul de învățământ, prezentându-se și beneficiile sistemului Montessori al cărui susținător dr. Hughes este.

Iată câteva idei spicuite din conferința la care am participat despre ce ar trebui să căutăm/oferim copiilor în dezvoltarea lor:

  • libertate de mișcare în clasă; am aflat că la copii este importantă dezvoltarea motorie pentru a asigura dezvoltarea cognitivă, așadar un creier este mai creativ când poate explora fizic mediul; gândirea și mișcarea ar trebui să fie simultane (așa cum se întămplă și în Montessori), rolul mișcării nu trebuie neglijat sau aceasta separată de gândire;
  • lucrul cu materiale practice; creierul simte mâinile ca fiind cea mai mare parte a corpului; mâinile ne ajută să învățam mai bine prin explorare;
  • autocontrolul – copiii verifică singuri dacă activitatea este făcută corect; creierul învață prin erori și analize;
  • alegerea materialelor și timpul de lucru neîntrerupt de 3 ore; creierul prefrontal analizează, este curios, are viziune de ansamblu, este vizionar, precum un director executiv al unei companii; singurul mod de a dezvolta executivul central este prin a da copilului posibilitatea de a se concentra, de a nu-l întrerupe din activitatea sa;
  • limite stabilite într-un mediu liber; stabilirea limitelor este foarte importantă pentru dezvoltarea creierului copiilor, căci controlul inhibitor asigură succesul în carieră mai mult decât IQ-ul, dar și alegerea bună în căsătorie, sănătatea fizică și psihică a viitorului adult;
  • pregătirea mediului; îmbogățim spațiul printr-un spațiu mai mare, un grup variabil, interacțiune socială, un mediu complex din punct de vedere fizic, posibilitatea alegerii activității, mișcare voluntară; inițial nu știm de ce sunt interesați copiii, când sunt mici nici ei nu știu ce îi interesează, dar dacă au oportunitatea de a alege bazându-se pe curiozitate, atunci vor descoperi pe ce vor petrece ulterior miile de ore de studiu.

Building better brains

Steve Hughes a arătat că există 5 elemente cheie la cei mai inovatori antrepenori: asociază lucrurile, pun întrebări (își urmează curiozitatea), observă, experimentează și relaționează social.

Building better brains

De la organizatori, Asociația Education for Life în parteneriat cu Asociația pentru Dezvoltarea Educației Montessori în România:

Dr. Steve Hughes vine pentru prima oară în România să vorbească publicului despre educație și dezvoltarea creierului, aducând o perspectivă nouă asupra teoriilor din educație elaborate de-a lungul timpului. Funcțiile executive ale creierului aflate pe cortexul prefrontal – precum motivația, controlul emoțional, capacitatea de inhibare a răspunsurilor învățate pentru a răspunde adecvat situațiilor noi, neprevăzute – sunt procese mentale care contribuie la învățare, planificare, luarea deciziilor. Copiii nu se nasc cu aceste abilități, dar se nasc cu potențialul de a le dezvolta. Modul în care ne creștem copiii, felul în care organizăm școala pot avea o influență covârșitoare asupra dezvoltării copiilor. 

Steve Hughes este doctor în neuropsihologie pediatrică și este unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați vorbitori internaționali la conferințe și cursuri despre abordările moderne în domeniul educației, bazate pe ultimele cercetări legate de dezvoltarea creierului. Dr. Steve Hughes a fost președintele American Academy of Pediatric Neuropsychology. În prezent este Președintele Comitetului de cercetare Globală de la AMI – Association Montessori International și este membru al comitetului de Cercetare al American Montessori Society.

1