Atelierul de formare „De-a arhitectura în școala mea” 2019-2020

Înainte de începerea unui an nou școlar, Asociația De-a Arhitectura organizează programe de formare pentru cadrele didactice și arhitecții îndrumători care lucrează în tandem pentru implementarea la clasă a unuia dintre programele asociației : „De-a arhitectura mini”, „De-a arhitecura în orașul meu” sau „De-a arhitectura în școala mea”. Întâlnirea faţă-în-faţă în cadrul pregătirii online pentru cursul „De-a arhitectura mini” 2019 a avut loc pe 7 august la OK Center România și v-am povestit mai multe despre ea aici.

De asemenea, pe 14 septembrie 2019 la București, arhitecții voluntari și cadrele didactice care vor preda cursul „De-a arhitectura în școala mea”, dedicat elevilor din clasele a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a, și a XI-a în anul școlar 2019-2020, s-au reunit la sediul Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România pentru programul de formare.

Întâlnirea a fost coordonată de arh. Mina Sava, preşedinte al Asociației De-a Arhitectura și coordonator al programului educaţional „De-a arhitectura în şcoala mea”, cu sprijinul Vioricai Popescu, arhitect îndrumător „De-a arhitectura în şcoala mea” 2016-2017, Bucureşti, și al Aureliei Axente-Stan, arhitect îndrumător şi coordonator local Bucureşti-Sud.

Viorica ne-a povestit cum a decurs evenimentul și de ce e important ca elevii să participe la un proiect de tip participativ.

Cu fiecare an, tot mai mulți elevi de gimnaziu sau liceu regândesc „ȘCOALA”. Asociația De-a Arhitectura își dorește să schimbe paradigma învățământului românesc și să contribuie la acest proces de regândire al spațiului instituției de învățământ, prin intermediul programului educațional „De-a arhitectura în școala mea” început în 2015, care promovează învățarea prin proiect și abordarea integrată.

Cu ocazia acestei întrevederi am avut bucuria de a întâmpina și a cunoaște echipele de îndrumători din Timișoara, Brașov, Mureș și București.

Printre principalele obiective ale întâlnirii s-a numărat articularea importanței participării elevilor la un proiect de tip participativ, ca cel gândit de asociație, și identificarea beneficiilor care rezultă din această participare.

Spațiul în care ne desfășurăm activitatea influențează, la orice vârstă, starea de bine, învățarea, socializarea, sentimentul de apartenență. Participând la acest program elevii au ocazia să reflecteze asupra calității spațiului în care învață și să se implice concret în modelarea lui prin analiză, propuneri, negociere, fundraising, comunicare, organizare, management de proiect și lucrări practice. Avem credința că abilitățile dobândite îi ajută pe copii, dincolo de rezultatul proiectului. Așa a reieșit și din gândurile cadrelor didactice și arhitecților care au exprimat în felul următor beneficiile pe care programul îl aduce copiilor:

Echipa din Timișoara: experiment, implicare, joacă, conexiune, aplicare în viața de zi cu zi a cunoștințelor dobândite la școală.

Echipa din Brașov: lucru în echipă; materializarea unui proiect gândit de ei, beneficiari ai proiectului, ca parte a comunității căreia i se adresează; dezvoltarea unui sistem de gândire aplicat; insuflarea dorinței de implicare în activitățile comunității; sporirea atenției și receptivității la schimbare.

Echipa din Mureș: finalitate imediată cu implicarea directă a copiilor; elevii care aparțin grupurilor vulnerabile pot de asemenea să-și pună în aplicare ideile; programul are efecte pozitive asupra stimei de sine prin punerea în valoare a muncii practice; apropierea de comunitate.

Echipa din București: educarea bunului gust și dobândirea de abilități folositoare la orice vârstă; dezvoltarea și înțelegerea mediului înconjurător și a mediului social.

O altă provocare pusă în fața îndrumătorilor a fost să articuleze, prin folosirea de verbe, rolul lor de facilitator (din poziția de arhitect sau cadru didactic) în vederea conturării perspectivei fiecăruia asupra proiectului și a lucrurile specifice cu care fiecare are de contribuit, corespunzător pregătirii pe care o are, și pentru a avea la final o viziune generală armonizată. În urma prezentării fazelor de urmat, îndrumătorii au exersat în echipe alcătuirea unui timeline detaliat pentru a se pune de acord asupra locului și rolului fiecarei activități în desfășurarea proiectului.

Alt obiectiv important al acestei sesiuni de formare a fost coagularea echipei alcătuită din cadrul didactic și arhitectul îndrumător de la fiecare clasă, ca element de bază în succesul proiectului. Conturarea „comunității” îndrumătorilor din acest an este un element care va facilita colaborarea și schimbul de idei pe parcursul anului școlar, în condițiile în care îndrumătorii din școli diferite se vor confrunta fără îndoială cu probleme și provocări similare.

Sesiunea de formare a fost completată de prezența câtorva arhitecți îndrumători din anii precedenți, care au fost invitați să împărtășească din experiența derulării programului.

Ne-a făcut plăcere să întâlnim si de aceasta dată arhitecți și profesori entuziaști, fapt ce ne dă bucuria și garanția unui bun început pentru „De-a arhitectura în școala mea” 2019-2020.

Mulțumim Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România pentru găzduirea acestui eveniment, precum și participanților cărora le urăm un an cu propuneri interesante de reimaginare a şcolii lor.

Mulțumim Fundaţiei Comunitare Bucureşti prin Swimathon Bucureşti 2019 – eveniment de înot și strângere de fonduri pentru proiecte ale comunității – care va fi sponsor pentru clasele desemnate câştigătoare în urma sesiunii de finanțare a proiectelor „De-a arhitectura în şcoala mea” în 2020, precum și sponsorului Cemacon care a susținut programul la Swimathon București.

Dacă sunteți curioși să aflați ce proiecte au desfășurat elevii în ultimii ani, cu sprijinul cadrelor didactice și arhitecților îndrumători, vă invităm să aflați mai multe de aici.

Text: arh. Viorica Popescu
Editori: antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: arh. Viorica Popescu, arh. Emil Ivănescu

0