Școala Altfel: Atelier „Structuri vesele” la Grădinița Ioanid din București

În cadrul Programului Național „Școala Altfel” din acest an școlar, ca în fiecare an de până acum, Asociaţia De-a Arhitectura desfășoară ateliere de arhitectură și mediu construit în București și în țară. Astfel, înainte de situația stării de urgență, toți copiii și tinerii cu vârsta cuprinsă între 3 și 18 ani care nu erau înscrişi la cursurile noastre în şcoli şi grădiniţe, au avut posibilitatea de a-și însuși diverse noțiuni despre oraș și mediu construit. Atelierele, gândite într-o manieră ludică, dezvoltă imaginația și încurajează creativitatea. Sperăm ca situația să revină la normal cât mai curând și să putem relua toate aceste activități.

Pe 13 februarie 2020, sub îndrumarea arh. Diana Stancu și arh. Ioana Aron, piticii de la Grădinița Ioanid din București au fost introduși în lumea structurilor vesele și dulci. Prin intermediul muzicii cei mici s-au transformat în forme și volume și au devenit structuri dansatoare. În partea a doua a atelierului, folosind forme geometrice simple, cei mici au compus structuri înalte și rigide, aflate în echilibru, care reprezentau adăposturi pentru oameni sau animale.

Dacă sunteți curioși să aflați cum arată structurile dansatoare sau adăposturile create de piticii de la grădi, vă invităm să vă delectați cu povestea spusă de cele două arhitecte și, de ce nu, să construiți și voi cu piticii voștri propria structură veselă.

Joi, 13 februarie, am făcut cunoștință cu copiii din grupele Fluturași și Furnicuțe de la Grădinița Ioanid din București. Ca să ne familiarizăm cu micii participanți din fața noastră și ei cu noi, inițial ne-am așezat comod pe covorașul din sala de clasă și ne-am prezentat, am povestit despre noi și și despre ce o să facem. „Voi știți cu ce se ocupă un arhitect?” a fost una dintre primele întrebări pe care am lansat-o la întâlnirea cu prichindeii. Cu această ocazie le-am povestit celor mici cu ce ne ocupăm noi, atât în cadrul profesiei, cât și în cadrul Asociației De-a Arhitectura.

Apoi, i-am întrebat: „Ce forme geometrice cunoașteți?” Din răspunsurile lor, am alcătuit o listă completă cu toate formele geometrice cunoscute și am încercat să le sugerăm cu ajutorul degetelor, care se uneau sau se închideau în diferite unghiuri, în funcție de forma sugerată: un pătrat, un triunghi, un romb sau un dreptunghi.

„Dar un spațiu, cum se creează?” Noi, stând pe covoraș, ocupam un spațiu delimitat. Am combinat cele două exerciții realizate și am desenat pe podea un triunghi, un pătrat, un cerc și o formă neregulată (o stea sau o inimă).

Provocarea a fost ca mai apoi, în grupe de câte trei copii, să ocupe spațiul delimitat într-o manieră armonioasă. Pe ritmul unei melodii am populat acel perimetru și, în momentul în care muzica se oprea, fiecare echipă trebuia să încremenească în postura unui obiect pe care ceilalți să îl poată ghici.

După acest joc de încălzire am trecut la treabă. Ne-am așezat la măsuțe, am împărțit materialele, am explicat regulile și am demarat construcția. Copiii au primit scobitori și pufuleți rotunzi. Scobitorile le-am folosit pe post de elemente structurale și pufuleții pentru a le conecta. Lucrările au început timid, prin folosirea unor fișe îndrumătoare pentru realizarea unor structuri triunghiulare sau poligonale. După ce au prins încredere în ceea ce am învățat, copiii au început să experimenteze diverse modalități de conectare a structurilor simple deja create. Structura construită trebuia să fie cât mai înaltă, dar totodată rigidă și autoportantă. După ce fiecare copil a materializat povestea sa, a început „marea unire” a construcțiilor. Întâi câte două, pentru a avea stabilitate și pentru a avea ocazia să le stabilizăm, iar apoi, încet, încet, am adunat laolaltă un întreg cartier dulce.

La final am admirat lucrările și am reluat principiile care au stat la baza acestui atelier. Ne-am distrat și, cu siguranță, am învățat lucruri noi și interesante.

Mulțumim celor două arhitecte, arh. Diana Stancu și arh. Ioana Aron, precum și copiilor din grupele Fluturași și Furnicuțe de la Grădinița Ioanid.

*

Ca urmare a pandemiei de coronavirus (COVID-19) și a măsurilor luate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC), Asociația De-a Arhitectura a anunțat încă de pe 10 martie 2020 suspendarea tuturor activităților [directe cu copiii] în această perioadă. Suntem convinşi că avem nevoie să ţinem fiecare aproape de comunităţile de care aparţinem, iar din această provocare, oricât de grea se va dovedi a fi, vom ieşi doar împreună. Rezilienţa e o trăsătură pe care vrem să ne concentrăm în următoarea perioadă şi veţi vedea pe canalele de comunicare ale Asociaţiei De-a Arhitectura, că ne adaptăm pentru a vă susţine, prin mijloacele noastre. Reţeaua De-a arhitectura din întreaga ţară lucrează (la distanţă) la conţinuturi noi, adaptate acestor zile, pe care le veți găsi pe website și pe Facebook De-a arhitectura cu hashtag-ul #DeaArhitecturaAcasa.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text: arh. Diana Stancu, arh. Ioana Aron
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Diana Stancu, arh. Ioana Aron

1