Atelier de structuri (reticulare) din ziare

De-a Arhitectura a fost prezentă cu un atelier la Iaşi, la Evenimentul Naţional adresat copiilor cu abilităţi înalte şi părinţilor acestora. Colega noastră, arh. Maria Cristina Găvozdea, a îndrumat atelierul dedicat copiilor de 3-14 ani ce a deschis evenimentul de pe 8 iunie 2018. Atelierul s-a adresat tuturor copiilor şi părinţilor acestora, având şi rol de interconectare, echipa de îndrumători formată din arh. Maria Cristina Găvozdea, arh. Oana Rusu şi arh. Karyna Dornescu construind structuri reticulare în echipe cu participanţii.

Mai departe vă invităm să citiţi povestea atelierului de structuri (reticulare) din ziare spusă de autoarea şi îndrumătoarea acestuia.

Andreea Olteanu mi-a solicitat să fac un atelier de construit pentru că majoritatea copiilor cu abilități înalte au rarisim ocazia de a fi provocați la nivelul capacității lor mentale, dar și fizice. În special în rândul băieților se remarcă o lipsă de exercițiu manual și lipsă de încredere în forțe proprii datorată apetenței lor pentru astfel de activități care le lipsesc.

Acesta este unul dintre motivele pentru care, așa cum au remarcat și mai mulți voluntari arhitecți la opționalele De-a Arhitectura, inclusiv arh. Karyna Dornescu, cei mai problematici copii din fiecare clasă lucrează cel mai bine (față de alți colegi) la aceste ore.

Am gândit atelierul ca o deschidere spre noi posibilități de joacă și explorare, nu doar două ore de activitate izolată, fapt pentru care am ținut foarte mult la utilizarea unor materiale ușor accesibile tuturor copiilor. Mulțumim Ziarului de Iași pentru amabilitate, ei ne-au furnizat ziarele!

Am început cu propriul corp să facem întâi fiecare câte o cupolă/iglu, apoi să facem în grupuri de 5-6 structuri mai mari în care să ne sprijim unii de alții. Aici trebuia multă atenție la senzațiile din corp (tensiuni etc.) pentru a simți un pic eforturile din structurile pe care le vor construi. Le-am dat minime explicații despre sistemul de asamblare. Sulurile din ziare trebuiau lipite cu scotch și capsate la capete astfel încât să rezulte structuri rezistente static. Aici am lăsat libertate totală modului de abordare, vârstele fiind foarte variate. La cei mici părinții s-au implicat destul de mult fiind ei înșiși captivați de activitate; le-am recomandat unora dintre ei să îi lase pe copii mai mult. Am insistat foarte mult pe valoarea procesului de explorare și învățare, nu atât pe rezultat.

Consider că atelierul a avut succes. Andreea și mai mulți părinți mi-au spus, încântați, că se bucură, că a fost o activitate foarte interesantă pentru toţi cei implicaţi. Mai mult ca sigur că vom mai colabora.

Organizatorii evenimentului, Little Texas în parteneriat cu Cabinet Individual de Psihologie Andreea Olteanu, Arcadia Spitale și Centre Medicale și asociația ROTALENT, își propun pe termen lung să contureze o comunitate locală pentru copiii cu abilități înalte și familiile lor, să le ofere ocazii să se cunoască și să se întâlnească, să le ofere activități pe care nu le pot găsi în alte contexte, dar care să îi ajute să se dezvolte potrivit potențialului lor. Se dorește dezvoltarea de astfel de comunități locale în toată țara.

În România foarte mulți astfel de copii ajung să eșueze din cauza plictisului și frustrărilor, a etichetărilor (și conformării la aceste etichete) de tipul „răul clasei”, în loc să fie sprijiniți să se dezvolte armonios și să aducă un plus valoare societății noastre.

La conferința din Iaşi s-au discutat aspecte legate de specificul acestor copii, avantaje și vulnerabilități, și despre cât de important este să fie înțeleși de familie, școală și societate, să li se ofere oportunități de creștere, de împlinire a potențialului lor și de manifestare a capacităților lor extraordinare la toate vârstele.

Text: arh. Maria Cristina Găvozdea, arh. Monica Popescu
Îndrumători: arh. Maria Cristina Găvozdea, arh. Karyna Dornescu, arh. Oana Rusu
Foto: arh. Maria Cristina Găvozdea

0