Atelier „De-a locuirea” la BETA – Bienala timișoreană de arhitectură

Pe fundalul expoziției „Despre Locuire”, BETA – Bienala timişoreană de arhitectură, în parteneriat cu Asociaţia De-a Arhitectura, a organizat la Halele Timco din Timişoara atelierul „De-a locuirea” dedicat copiilor de 6-10 ani, în care aceştia, sub îndrumarea arh. Brînduşa Havaşi şi prof. înv. primar Felicia Popovici, au povestit despre personajul lor preferat şi cum locuieşte acesta. Brînduşa ne povesteşte cum a decurs ziua de 14 octombrie în lumea BETA.

Duminică, 14 octombrie 2018, între orele 10:00 şi 13:00, ne-am jucat „De-a locuirea în cadrul Bienalei timișorene de arhitectură – BETA.

Pentru cine nu a aflat încă, BETA – Bienala timișoreană de arhitectură continuă seria de anuale organizate de către Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecților din România, într-un nou format și cu o nouă componentă de colaborare la nivel euroregional. BETA își propune schimbarea modului în care oamenii înțeleg și apreciază mediul construit și are ca scop final „îmbunătățirea proceselor prin care ne construim orașele”, așa cum este enunțat pe site-ul bienalei. Echipa BETA propune „o arhitectură a acțiunii definită de dorința de a fi proactiv, de a colabora, de a intra în dialog și de a relaționa. De a înțelege, până la urmă, harta completă și complexă a mediului construit. Ne dorim să promovăm interacțiunea dintre diferite entități, înainte de a vorbi despre intervenții concrete. Propunem dialog în locul declarațiilor, colaborare în locul izolării, procese în locul evenimentelor punctuale. ”

Aflată în acest an la cea de-a doua ediție, expoziția principală a bienalei, „Despre Locuire – Locuirea colectivă, între produs și proces, aduce în prim plan locuirea la bloc, privită din mai multe puncte de vedere: al administrației, al dezvoltatorului, al arhitectului și al locuitorului, din dorința de a stabili un dialog între acești actori. Scopul pe termen lung este conștientizarea locuitorului, a celui care dorește să cumpere un apartament, de aspectele poate mai puțin evidente care influențează calitatea locuirii colective. În acest sens, în cadrul expoziției „Despre Locuire, pe 1 octombrie a fost lansat un ghid tipărit și o platformă online care vin în ajutorul celor care își caută o locuință, într-un limbaj pe înțelesul tuturor.

Într-un studiu publicat de Oficiul European de Statistică (Eurostat), România este pe primul loc în Uniunea Europeană (UE) din punctul de vedere al procentajului populaţiei care trăieşte în locuinţe proprietate personală, 96% în 2016, cu mult peste media din UE, de 69,3%. „Suntem europenii cei mai dornici să fie proprietari, pentru că suntem îndemnați de mici să avem cândva «locșorul nostru», fie ce-o fi.”, remarcă Vlad Odobescu în articolul Mic ghid al blocuitorului român.

De cele mai multe ori, românii trec printr-un proces de învățare frustrant: află cum stă treaba cu problemele pe care le vor găsi la o locuință doar după ce-o cumpără”, spune Liviu Ianăși, arhitect, doctor în urbanism, specializat în planificare spațială și management urban, într-un interviu cu Vlad Odobescu. Aceste situații pot fi evitate prin promovarea unei culturi a locuirii, spune arhitectul, prin auto-educare și implicarea autorităților.

În loc să așteptăm implicarea autorităților, noi, echipa De-a arhitectura, am decis să trecem la treabă: construim prin educație cultura mediului construit! Începem cu copiii, viitorii locuitori ai orașelor și ansamblurilor de locuințe colective, viitorii cetățeni cu drept de vot și, posibili viitori decidenți ai mediului construit, mediu în care ne petrecem cea mai mare parte a vieții.

Deoarece mediul construit – îndeosebi arhitectura locuințelor noastre – ne privește pe toți, considerăm că deprinderea copiilor cu noțiuni elementare de arhitectură și organizare a spațiului locuințelor noastre este esențială.

Pe fundalul expoziției „Despre Locuire”, noi, echipa De-a arhitectura, împreună cu BETA, am propus un atelier pentru copii cu vârste cuprinse între 6 şi 10 ani. Prin metode de învățare experiențială care folosesc creativitatea, curiozitatea, abilitățile de comunicare și spiritul de echipă al copiilor, joaca de-a locuirea a introdus concepte legate de colonizarea unui spațiu, dimensiuni, relațiile dintre locuințe – vecinătate, intimitate, depărtare etc. – provocându-i totodată să negocieze aceste atribute între ei.

Și pentru a ne cunoaște mai bine, am invitat copiii înscriși la atelier să aducă cu ei un personaj drag – jucăria preferată, ursulețul, păpușa, etc. – pentru a construi în jurul acestuia locuința adecvată, care să răspundă nevoilor și preferințelor personajului. Am urmărit o zi din viața personajului, cum doarme, cum mănâncă, cum merge la școală, unde și cum îi place să se joace, cu cine îi place să se joace, cum își face temele, cum petrece timp cu familia.

Pornind de la preferințele personajului, am căutat împreună ce spații sunt absolut necesare acestuia în interiorul locuinței și care sunt locurile preferate din afara locuinței, de ce avem nevoie în cartier. A reieșit astfel nevoia unei locuințe ca adăpost față de intemperii, ca loc pentru dormit, mâncat, dar și de joacă cu prietenii și familia. Pentru asta am realizat că avem nevoie de pereți și acoperiș, dar și de mobilier adecvat. În exteriorul locuinței, personajul are nevoie de o curte și o grădină verde, de drumuri pentru a ajunge la școală, la primărie sau la cabinetul medical, de piste și suport pentru biciclete, de rețele pentru apă și canalizare, electricitate, dar și internet, căci unora dintre personaje le place să se joace pe tabletă. Pentru a pleca în vacanțe avem nevoie de gară, stație de tramvai, stații de benzină și chiar de un aeroport, pentru a parca unul dintre personaje – avionul. În urma unor dezbateri înverșunate pe alocuri, am ajuns la concluzia că la noi în cartier ar trebui să existe și o bibliotecă, terenuri de sport, parc, piață de legume și o stație de poliție și pompieri.

Odată stabilite toate aceste obiective, ne-am împărțit în echipe: urbaniștii, drumarii, edilitariștii – cuvânt cam greu de pronunțat, cei care se ocupă de rețele edilitare, peisagiștii și echipa celor care se vor ocupa de dotări și mobilier urban – bănci, corpuri de iluminat, suport de biciclete, trotinete, etc. Fiecare echipă a avut la dispoziție 10 minute pentru a amplasa obiectivele și a trasa drumurile și rețelele. Iată cartierul nostru!

După o scurtă pauză de relaxare, am reluat munca pentru a construi locuința personajului. Fiecare copil a pliat, tăiat, lipit, decorat folosind materiale de bricolaj, căsuța adecvată pe măsura fiecărui personaj în parte. Unii au decis să modeleze căsuțe individuale, care conțineau tobogan în loc de scări sau turnuri de observație, alții au hotărât că este mai eficient să cupleze casele sau chiar să împartă locuința cu personajul prietenei sau colegei din vecinătate, pentru o economie a resurselor și pentru bucuria muncii în echipă.

Vă lăsăm să vă delectați în imaginile de mai jos cu locuințele diverselor personaje! Veți vedea că sunt foarte diferite, atât din punctul de vedere al scării construcției, cât și din cel al compoziției și legăturilor acesteia cu exteriorul.

La finalul atelierului, fiecare copil ne-a prezentat personajul, căsuța lui și o zi din viața acestuia. Vă mulțumim copii și părinți pentru participare, și pentru că ați adus viață și veselie în cadrul expoziției „Despre locuire! Vă așteptăm oricând în programele De-a arhitectura din școli și din afara școlilor prin înscrieri pe site la atelierele din Clubul De-a arhitectura.

Mulțumim echipei BETA – Bienala timișoreană de arhitectură și Filialei Teritoriale Timiș a Ordinului Arhitecților din România pentru invitaţia de a participa la evenimentul din acest an!

Text: arh.drd. Brînduşa Raluca Havaşi
Fotografii: Bianca Azap, arh. Brîndușa Raluca Havași, Dan Purice, arh. Alexandra Maria Rigler, stud. arh. Alex Todirică
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu

 

0