Atelier „Acoperișul verde” la Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România

În fiecare weekend, Clubul De-a arhitectura desfășoară ateliere practice pentru toți copiii interesați să pătrundă tainele arhitecturii şi ale mediului construit și care doresc să privească orașul din altă perspectivă. Pline de creativitate, introducând ușor participantul în noțiuni specifice, prin joacă și bricolaj, reflecție și analiză, atelierele au tematici diferite și sunt organizate pe grupe de vârstă, începând cu 3 ani și mergând până la 18 ani. Timp de 2-3 ore, sub îndrumarea arhitecților De-a arhitectura, toți copiii care nu sunt înscrişi la cursurile noastre în şcoli şi grădiniţe descoperă o lume nouă și, prin extensie, pe sine, în interacțiunea cu informațiile prezentate.

La început de an, pe 19 ianuarie 2019, sub îndrumarea arh. Ioana Aron, sprijinită de voluntarele Ştefana Iaschevici și Livia Petrescu, a avut loc atelierul „Acoperișul verde” dedicat adolescenților cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani, la Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România. Ioana ne povestește în continuare cum a decurs întâlnirea.

Legătura noastră cu natura este foarte puternică, deși nu o conștientizăm de cele mai multe ori. Avem nevoie de natură să ne recentrăm când agitaţia oraşelor ne oboseşte, iar când nu avem timp să părăsim oraşul oricât de puţin, oazele verzi din acesta ne vin în ajutor.

Atelierul „Acoperişul verde” organizat în premieră și-a propus o scurtă lecție despre felul în care putem aduce natura mai aproape de noi, având în vedere că orașele în care locuim astăzi duc lipsă în permanenţă de spații verzi potrivite, iar noi suntem cei care putem contribui la îmbunătățirea acestui aspect.

Cum practica realizării acoperișurilor verzi la clădiri nu este atât de populară, deocamdată, la noi, majoritatea copiilor prezenţi la atelier au recunoscut că nu au văzut acoperișuri înverzite decât în alte țări, în excursiile cu părinții. Am început atelierul cu o ghicitoare legată de rolul termic și cel de impermeabilitate al acestor acoperişuri, iar spre surpriza noastră toți copiii au știut răspunsul.

De la ghicitori am trecut la lucruri mai serioase și le-am povestit despre acoperiș şi despre rolul acestuia într-o construcție, despre importanța sa în compensarea pierderii de spațiu verde cauzată de expansiunea zonelor urbane construite. Am prezentat și am analizat exemple de-a lungul istoriei arhitecturii, aşa cum sunt ziguratele [n.r. cf. DEX: ziguratul este un edificiu specific Mesopotamiei, în formă de piramidă în trepte, având pe ultima platformă un templu], Grădinile suspendate ale Semiramidei, acoperișurile naturale verzi scandinave, dar ne-am oprit și asupra caselor din filme ca de exemplu trilogia „Stăpânul Inelelor” [n.r. The Lord of the Rings, 2001-2003]. Mai departe le-am explicat pe scurt tipologiile de acoperișuri verzi și componentele caracteristice ale acestora și, împreună cu copiii, am stabilit beneficiile unui astfel de acoperiș.

Am continuat atelierul prin a-i ruga pe participanţi să ne deseneze cum își imaginează ei o construcție cu acoperiș verde, ce funcțiune ar avea și în ce loc și-ar imagina-o. Acest exercițiu a scos la iveală soluții surprinzătoare din partea lor.

În continuare, cu sprijinul celor două ajutoare, am realizat un mic experiment prin intermediul căruia să ajutăm copiii să înțeleagă proprietățile materialelor folosite în alcătuirea unui acoperiș verde și astfel am ajuns la următoarea parte a atelierului: realizarea propriului acoperiș.

Copiii au fost împărțiți în echipe de câte trei pentru a tăia materialele. Fiecare a primit un ghiveci transparent și, strat cu strat, a format baza acoperişului din pământ. Copiii au presărat semințe de iarbă deoarece, așa cum aflaseră, pentru un strat subțire de pământ este nevoie de plante cu rădăcină mică. La final, fiecare participant și-a decorat cât mai frumos construcția şi a primit în sarcină îngrijirea grădinii, lucru care i-a bucurat nespus.

Atelierul s-a încheiat cu sentimentul că toți suntem mai pregătiți pentru construcția adevărată a unui acopriș verde, dacă această ocazie se va ivi în viitor.

Atelierul „Acoperișul Verde” se bazează pe un scenariu educațional dezvoltat de arh. Timea Hitter Buru din Cluj-Napoca. Mulțumim Filialei Teritoariale Bucureşti a Ordinului Arhitecților din România pentru găzduire, companiei S.C. MEDLINE COM S.R.L., departamentul GARDENLINE – Spații Verzi, pentru materialele donate pentru acest prim atelier şi folosite de copii la construirea acoperișurilor verzi, mulţumim voluntarelor Ştefana Iaschevici și Livia Petrescu, precum și copiilor care ne-au fost alături.

Text: arh. Ioana Aron
Editori: antroplog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Voluntari: arh. Ştefana Iaschevici, arh. Livia Petrescu

0