Activităţi De-a arhitectura în luna martie în cadrul Şcolii Altfel 2016-2017

Pe 27 martie a avut loc în Bucureşti, la Şcoala Sf. Andrei, clasa I H, Atelierul de Scenografie din cadrul săptămânii Şcoala Altfel 2016-2017. Arhitecţi îndrumători au fost Monica Săbău şi Viorica Popescu. Iată ce ne transmite Monica despre acest atelier:

20 de micuți elevi au participat interesați, amuzați și curioși la Atelierul de Scenografie pe care l-am susținut împreună cu Viorica Popescu. Am pornit de la un episod din filmul de desene animate «Sponge Bob», unde Plancton pătrunde în visul plin de dulciuri al lui Sponge Bob.

După vizionare i-am întrebat pe copii ce le-a plăcut în film și i-am provocat să deseneze pe o planșă cum ar vedea o continuare sau o completare a visului lui Bob, în care să îl reprezinte și pe Plancton. Au aflat înainte să înceapă desenul că acesta va fi schița de pornire pentru decorul pe care îl vor construi.

După ce au terminat desenul și s-au relaxat puțin în pauză, am trecut la modelaj. Folosind lut și scobitori, copiii au modelat întâi personajul principal, Plancton. Apoi, unii dintre ei au modelat o întreagă familie Plancton sau obiecte de mobilier.

În continuare, folosind materialele aduse de noi, au construit în cutiile de încălțăminte pe care le aveau fiecare dintre ei un decor inspirat din desenul făcut anterior și potrivit ca mărime pentru Plancton. Unora le-a plăcut mai mult să modeleze, altora mai mult să deseneze, câțiva dintre copii au plecat acasă cu gândul că vor completa decorul creat, însă toți au fost încântați sau cel puțin mulțumiți de atelier.

Bineînțeles noi, echipa îndrumătoare, am fost bucuroase să le fim alături.

Tot în martie, şi tot în Bucureşti, de această dată la Liceul Teoretic „Jean Monnet”, a avut loc atelierul Structuri Arhitecturale pentru cei mai mari (12-15 ani). Timp de trei ore au îndrumat arhitecţii Andreea Stan, Roxana Roşca şi Anamaria Vătui. Andreea ne povesteşte în continuare cum s-au desfăşurat „ostilităţile”:

Azi ținem cursul Structuri Arhitecturale în cadrul Școlii Altfel. Construim un pod, de fapt mai multe. Pe echipe, câte patru la un pod.

Ați văzut vreodată 30 de adolescenți la un loc care nu se uită pe telefoane, display-uri, televizoare sau tablete timp de 3 ore? Care nu le caută? Cărora nu le lipsesc? Înseamnă că ați participat la un astfel de atelier. Deși ar fi cam greu, pentru că e prima zi în care această activitate are loc în Bucureşti, în două școli simultan.

Aici, la Liceul «Jean Monnet», după 3 ore de joacă cu ideile, viziunile, conceptul, crearea și aducerea în real a unor vise despre poduri care leagă lumi, am rămas copleșită de revelații despre liceeni de azi:

  • adolescenţii au o nevoie stringentă de activităţi de echipă care să le stimuleze creativitatea, dexteritatea, coordonarea, manualitatea
  • adolescenţii au fost în timp cumva delimitaţi de capul lor de către programa școlară: mai toate cursurile se adresează capului și, din neatenţie, unul se adresează corpului (sportul). Cursul de azi i-a cuprins însă cu totul: mâini, minți, trupuri în luptă cu mucavaua şi foarfecile, transpirație și patos în susținerea ideilor despre cum trebuie să arate un pod care unește 2 lumi, tot
  • au nevoie de lucruri de făcut, altfel vor lua tableta, calculatorul şi telefonul, iar tu, dragă programă, nu le dai nimic de făcut cu mâinile lor, dragă «programă».

Dar azi le-am dat noi, cei de la De-a Arhitectura. Am construit 5 poduri, proiecte superbe, inovative, cu nume şi poveste: Adventure Bridge, Grasarab, Simm Bridge, Gravity Bridge, Flower Bridge, Bahoi Bridge.

În martie, în cadrul Şcolii Altfel, au avut loc ateliere De-a arhitectura în următoarele şcoli:

  • Liceul Teoretic „Andrei Mureşanu”, Braşov//Atelier de scenografie
  • Liceul Teoretic „J. Honterus”, Braşov//Atelier de scenografie, Atelier Labirintul de aţe
  • Liceul Teoretic „Jean Monnet”, Bucureşti//Atelier Structuri arhitecturale
  • Şcoala Centrală, Bucureşti//Atelier de scenografie
  • Şcoala Gimnazială „ Avram Iancu”, Bucureşti//Atelier Structuri arhitecturale, Atelier Structuri arhitecturale
  • Şcoala Gimnazială nr. 79, Bucureşti//Atelier Structuri arhitecturale
  • Şcoala Gimnazială nr. 97, Bucureşti//Atelier Labirintul de aţe
  • Şcoala Gimnazială nr. 117, Bucureşti//Atelier de scenografie
  • Şcoala Gimnazială nr. 192, Bucureşti//Atelier de scenografie
  • Şcoala Gimnazială „Sf. Andrei”, Bucureşti//Atelier de scenografie
  • Şcoala Ioanid, Bucureşti//Atelier Structuri arhitecturale
  • Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR), Bucureşti//Atelier De-a arhitectura… la muzeu

0