Activitate septembrie-decembrie 2019: De-a Arhitectura, program cultural prioritar al OAR

Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din arhitecţi şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.

Din 2012 până în 2018, programele şi activităţile De-a Arhitectura au ajuns la peste 20.700 elevi din şcolile de stat, de la ciclul primar la liceu, la 750 de profesori şi au implicat peste 600 de arhitecţi voluntari.

Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin taxa „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.

Ultimele patru luni ale lui 2019 au fost luni foarte intense pentru De-a Arhitectura, activitatea asociaţiei urmând calendarul anului şcolar. După o vară de pregătiri şi ateliere de formare dedicate arhitecţilor voluntari şi profesorilor care se pregăteau să predea la clase începând cu septembrie 2019 unul din programele asociaţiei, am fost gata de un nou an şcolar De-a arhitectura.

Echipele de elevi şi îndrumători ce au luat parte la cursul „De-a arhitectura în şcoala mea” în anul şcolar 2018-2019, au continuat munca începută cu un an în urmă pentru a finaliza implementarea proiectelor lor, finanţate de partenerii programului De-a arhitectura. Poveștile întregii lor aventuri de a duce la bun sfârşit un adevărat proiect arhitectural, de la idee, la construcţia finală le găsiți pe site-ul nostru, proiectele desfășurându-se la: Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara, Școala Gimnazială Bucșoaia din Frasin, jud. SuceavaColegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca, Liceul Vocaţional de Arte Plastice „Hans Mattis Teutsch” din BraşovLiceul Tehnologic Electrotimiş din Timişoara, Școala Gimnazială Orizont din București.

Întâlnirile faţă-în-faţă din cadrul pregătirii online pentru cursul „De-a arhitectura mini” 2019 au avut deja loc în august, ca şi etapa 1 a programului de formare pentru cursul „De-a arhitectura în oraşul meu”, desfăşurată online. La final de august a început etapa 2 a programului de formare pentru cursul „De-a arhitectura în oraşul meu” prin atelierul de formare de la Braşov pentru profesorii şi arhitecţii din judeţele: BV, SB, VL, CJ, MM, SJ.

Pe 6-7 septembrie 2019, această a doua etapă de formare a continuat cu ateliere în Bucureşti pentru profesorii şi arhitecţii din judeţele: AG, B, BZ, CL, CT, GL, GR, IF, PH şi ateliere în Timişoara pentru profesorii şi arhitecţii din judeţul Timiş.

Arh. drd. Brînduşa Raluca Havaşi, îndrumător în Asociaţia De-a Arhitectura încă din 2013 şi coordonator local al regiunii de Vest, a coordonat evenimentul cu sprijinul prof. înv. primar Felicia Popovici la Filiala Teritorială Timiş a Ordinului Arhitecţilor din România. Povestea atelierului au spus-o Brînduşa şi Felicia pe blog-ul De-a arhitectura, aici, o adevărată incursiune despre importanţa predării la clasă a noţiunilor de mediu construit, despre limbajul şi poezia arhitecturii, dar şi despre a oferi comunităţii înapoi o parte din darul primit: „La casa din grădina arhitecţilor ne strângem, câte unul, câte doi, profesori curioşi de a experimenta mediul construit alături de elevi şi arhitecţi voluntari care doresc să împărtăşească cunoştinţele lor cu aceştia. O parte dintre profesori au mai trecut prin cursul «De-a arhitectura în oraşul meu», cu seria trecută de elevi, şi acum s-au înscris din nou. Pesemne că le-a plăcut şi lor şi elevilor!

Tot la început de an şcolar, pe 14 septembrie 2019, la București, arhitecții voluntari și profesorii care se pregăteau să predea cursul „De-a arhitectura în școala mea”, dedicat elevilor din clasele a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a, și a XI-a în anul școlar 2019-2020, s-au reunit la sediul Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România pentru programul de formare. Întâlnirea a fost coordonată de arh. Mina Sava, preşedinte al Asociației De-a Arhitectura și coordonator al programului educaţional „De-a arhitectura în şcoala mea”, cu sprijinul Vioricăi Popescu, arhitect îndrumător „De-a arhitectura în şcoala mea” 2016-2017, Bucureşti, și al Aureliei Axente-Stan, arhitect îndrumător şi coordonator local Bucureşti-Sud. Viorica ne-a povestit pe blog cum a decurs evenimentul și de ce e important ca elevii să participe la un proiect de tip participativ: „Cu fiecare an, tot mai mulți elevi de gimnaziu sau liceu regândesc «ȘCOALA». Asociația De-a Arhitectura își dorește să schimbe paradigma învățământului românesc și să contribuie la acest proces de regândire al spațiului instituției de învățământ, prin intermediul programului educațional «De-a arhitectura în școala mea» început în 2015, care promovează învățarea prin proiect și abordarea integrată. Cu ocazia acestei întrevederi am avut bucuria de a întâmpina și a cunoaște echipele de îndrumători din Timișoara, Brașov, Mureș și București. Printre principalele obiective ale întâlnirii s-a numărat articularea importanței participării elevilor la un proiect de tip participativ, ca cel gândit de asociație, și identificarea beneficiilor care rezultă din această participare.

Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) acordă sprijin financiar și logistic pentru formarea îndrumătorilor pentru cursul „De-a arhitectura mini” și „De-a arhitectura în orașul meu” pentru clasele participante în programul de asistență, în limita numărului de clase anunțat în fiecare an.

Pentru gimnaziu și liceu, „De-a arhitectura în şcoala mea” se derulează cu pregătire prealabilă caracteristică fiecărei școli implicate, cu susținere financiară pentru formare din partea organizațiilor profesionale și a altor sponsori, de la caz la caz.

De 7 ani, în septembrie, elevi din întreaga ţară încep un nou an şcolar având în orar unul dintre cursurile Asociaţiei De-a Arhitectura. În 2019-2020, 139 de clase, dintre care 38 în mediul rural, sunt înscrise la „De-a arhitectura mini” (clase pregătitoare, I şi a II-a), „De-a arhitectura în oraşul meu” (clase a III-a şi a IV-a) sau „De-a arhitectura în şcoala mea” (clase a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a şi a XI-a). Aproximativ 4400 de elevi se întâlnesc deja, săptămânal, cu tandemul profesor-arhitect voluntar care îi ghidează pe cei mici în descifrarea oraşului şi a mediului construit în care trăiesc, fie el rural sau urban.

Scopul cursurilor De-a arhitectura este acela de a le deschide apetitul elevilor către studierea unui domeniu care nu apare în curricula şcolară, arhitectura şi mediul construit, dar care face parte din viaţa noastră şi o influenţează zi de zi. Programele dezvoltate pe grupe de vârstă stimulează creativitatea elevilor şi imaginaţia prin metode specifice nivelului de studiu la care se găsesc aceştia (şcoală primară sau gimnaziu), copiii ajung să cunoască limbajul specific arhitecturii, familiarizându-se cu reprezentările caracteristice acesteia şi îşi îmbogăţesc cultura vizuală, abordările la clasă îi ajută pe elevi să îşi dezvolte o gândire critică, integrată, să realizeze conexiuni logice între materiile studiate.

Întregul comunicat de presă despre începerea anului şcolar 2019-2020 poate fi citit aici.

Anual, membrii Asociaţiei De-a Arhitectura se întâlnesc să facă retrospectiva anului care a trecut, să identifice soluții la problemele cu care se confruntă, dar și să privească către viitor, la lucrurile care ar putea fi făcute altfel, mai bine. Pe 16 noiembrie 2019, la OK Center România, în Bucureşti, a avut loc Adunarea Generală a asociaţiei.

Formată din 6 membri fondatori, 3 membri ai Filialei Sibiu şi 45 de membri asociaţi, profesioniști ai mediului construit şi profesori, întâlnirea anuală îşi doreşte să fie un spaţiu deschis, în care participanţii să petreacă timp împreună şi să-şi folosească energia pentru a construi comunitatea mai bine.

A fost o creștere organică, din aproape în aproape, de la an la an, adaptată și validată de nevoile copiilor, ale profesorilor și ale profesioniștilor mediului construit implicați în programele noastre. Au fost niște ani intenși, plini de muncă, dar și cu recompense pe măsură: bucuria de pe chipurile celor mici, entuziasmul din orele de curs, satisfacția rezultatelor avute la finalul unei ore De-a arhitectura.

Azi, comunitățile nu mai sunt solide, ci hiperlocale: au aceleași aspirații, același mod de lucru și schimbă prin acțiuni mici lumea. De-a Arhitectura este o comunitate de profesioniști ai mediului construit și cadre didactice care se bazează pe un network, o reţea, un grup de oameni animați de aceleași idei şi aspirații, care lucrează într-un mod similar și speră să producă o schimbare prin acțiunile lor: a light community. O comunitate care tinde spre o educație de tip design thinking, în care elevii sunt pregătiți să se adapteze la cerințele din viitor, să aplice în mod concret cunoștințele dobândite, să gândească în afara cutiei și să joace un rol activ în procesul de învățare.

Întreaga poveste a întâlnirii o puteţi citi pe site-ul De-a arhitectura, spusă de colega noastră antropolog Gabriela Anghel.

În perioada 26-29 septembrie 2019 a avut loc în Weimar, Germania, Congresul „Denkraum. Bauhaus”, al 6-lea simpozion internațional despre educația de arhitectură, şi Conferința Federală 2019, ca parte a seriei de evenimente care a sărbătorit cei 100 de ani ai școlii Bauhaus. Mina Sava, architect și preşedinte al Asociaţiei De-a Arhitectura, reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR) la Programul de lucru al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) – Arhitectura și Copiii (Architecture and Children – UIA Built Environment Education Network) încă din 2015, a participat la acest eveniment la invitația domnului Hannes Hubrich, reprezentantul Germaniei în grupul UIA – Arhitectura și Copiii.

Programele Asociației De-a Arhitectura au fost prezentate de Mina în cadrul atelierului „Creând spații și rezonanțe”, la panelul „Arhitectură pentru un viitor locuibil – cum îi luăm pe copii cu noi?” („Architecture for a liveable future – How do we take the children with us?”). În cadrul aceluiași panel au mai luat cuvântul și alţi membri ai Grupului de lucru al UIA – Arhitectura şi Copiii: arh. Heba Safey Eldeen (Egipt), arh. Suzanne de Laval (Suedia), arh. Hannes Hubrich (Germania).

În articolul de pe blog-ul De-a arhitectura, Mina prezintă povestea școlii legendare Bauhaus, prima școală superioară de arte care a adus împreună artele vizuale, designul de obiect și arhitectura, în prima parte a sec. XX, și modul în care a decurs congresul.

Pe 20 decembrie, în prag de sărbători şi la începutul vacanţei de iarnă, De-a Arhitectura a deschis înscrierile pentru asistenţa oferită în derularea opţionalelor integrate din anul şcolar 2020-2021 printr-un comunicat de presă.

Asociaţia a invitat profesorii din ciclul primar şi gimnazial care au poftă de nou şi care doresc să aducă elevilor în anul şcolar 2020-2021 experienţe atractive, spre o aplicare practică şi creativă a diverselor competenţe din alte discipline şi acumularea unora noi, să se înscrie pentru a primi asistenţă în derularea cursurilor opţionale integrate ce explorează mediul construit.

De asemenea, arhitecţii, urbaniştii, peisagiştii, arhitecţii de interior şi studenţii arhitecţi care doresc să producă o schimbare privind aprecierea valorilor mediul construit şi arhitecturii de către societate şi să facă parte din echipa De-a arhitectura oferind sprijin profesorilor ca voluntari în anul şcolar 2020-2021 au fost invitaţi să se înscrie în programele asociaţiei.

Profesorii care aleg să îşi înscrie clasa la cursurile De-a arhitectura beneficiează de un întreg sistem de predare care are la bază o abordare transcurriculară, studiul arhitecturii şi al mediului construit constituindu-se într-o materie completă şi complexă care îi ajută pe elevii din ciclul primar şi gimnazial să realizeze conexiuni între materiile studiate, de la limba română (prezentare), la matematică (reducerea la scara omuleţului LEGO, proporţiile, unităţile de măsură), la geografie (lecţiile despre cadrul natural), la istorie (lecţiile despre specificul şi memoria locului).

Pe lângă programele educaţionale din şcoli, De-a arhitectura realizează și ateliere pentru muzee (Muzeul de Artă Recentă – MARe, MNAR, Muzeul Viticulturii și Pomiculturii Golești, jud. Argeș: atelier „De-a arhitectura la sat”) și pentru evenimente specifice de arhitectură şi design (Muzeul Naţional de Artă Contemporană – MNAC: atelier „Uranusul copiilor”, în cadrul expoziției „Uranus acum”; atelier „Dealul dispărut” la Casa Costa-Foru; atelier „Arhipălării faimoase” din cadrul „Cool Workshops for Kids” ca parte a evenimentului „Made in RO – Târg by Designist.ro, #14”).

De-a Arhitectura este o reţea de oameni cu idei similare, la nivel naţional şi internaţional, care cred că arhitectura şi mediul construit oferă resurse preţioase în îndrumarea copiilor şi a tinerilor către cetăţenia activă şi aprecierea valorilor culturale. Prin programele de educaţie oferite, utilizând metode non-formale şi experienţa arhitecţilor voluntari care devin ghizi pentru copii la clasă, prin parteneriatul şi dialogul cu dascălul şi cu şcoala, începând cu 2011 De-a Ahitectura contribuie la cultivarea în generaţiile viitoare a prestigiului profesiilor implicate în domeniului arhitecturii şi urbanismului şi la crearea unui nou model de cetăţean: implicat, informat, interesat de mediul în care trăieşte şi de contribuţia pe care o poate aduce la acesta.

De la începutul anului 2016, De-a Arhitectura este proiect cultural prioritar al Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), ceea ce confirmă importanţa acordată de către profesionişti investiţiei într-o societate mai atentă şi mai cultivată în domeniul arhitecturii.

Pentru că dorim să luăm pulsul filialelor OAR în legătura directă cu campania de popularizare a „Timbrului de Arhitectură”, în februarie 2019 am început o serie de scurte interviuri cu preşedinţii filialelor locale pentru o relevantă expunere a profesiei şi a impactului în comunitate a finanţărilor din fondurile „Timbrului de Arhitectură”.

În octombrie 2019 am numărat interviul cu numărul şase, realizat cu arh. Răzvan Ion Dracea, preşedinte al Filialei Teritoriale Braşov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecţilor din România, după ce am stat de vorbă cu arh. Alexandru Găvozdea, preşedinte OAR, arh. Emil Ivănescu, preşedinte al Filialei Teritoriale Bucureşti a OAR, arh. Radu Alexandru Răuţă, preşedinte al Filialei Teritoriale Argeş a OAR, arh. Dragomir Drăgan, preşedinte al Filialei Teritoriale Timiş a OAR şi arh. Cristian Şandru, preşedinte Filiala Sibiu-Vâlcea a OAR.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text raport: arh. Monica Popescu, arh. Mina Sava
Fotografii din arhiva Asociației De-a Arhitectura.

0