Activitate ianuarie-mai 2020: De-a Arhitectura, program cultural prioritar al OAR

Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din profesioniști ai mediului construit şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.

Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin taxa „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.

Începutul lui 2020 ne-a găsit plini de entuziasm, dornici să reluăm activitățile din cadrul programelor „De-a arhitectura în orașul meu”, „De-a arhitectura în școala mea”, „De-a arhitectura mini”, dar și primele ateliere în cadrul Clubului De-a arhitectura, cât și pe cele organizate în parteneriat cu diferite instituții. Așteptam nerăbdători înscrierile școlilor în cadrul sesiunii de finanţare a proiectelor „De-a arhitectura în şcoala mea” 2020 și ne gândeam la noua ediție din vară a cursului „De-a arhitectura în camera mea” care, între timp, a fost organizat într-o formă nouă – online, precum și la expozițiile de final de an.

Pe 10 martie însă, ca urmare a pandemiei de coronavirus (COVID-19) și a măsurilor luate de Ministerul Educației și Cercetării, am anunțat suspendarea tuturor activităților directe cu copiii. A fost un moment de cotitură, dar și plin de oportunități care ne-a „forțat” să privim lucrurile din alte perspective și să începem să le facem diferit. Reţeaua De-a arhitectura din întreaga ţară s-a mobilizat și a lucrat (la distanţă) la conţinuturi noi, readaptate noului context și, astfel, au apărut materiale noi, disponibile acum pe canalele noastre cu hashtag-ul #DeaArhitecturaAcasa.

Echipele de elevi şi îndrumători care luau parte la cursul „De-a arhitectura în şcoala mea” în anul şcolar 2019-2020 și-au înterupt activitatea ca urmare a lansării anunţului. Excepție a făcut clasa a VII-a a Liceului Teologic Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara care și-a continuat activitatea online ca parte a proiectului propus de ei „My school can be cool”, finanțat de Fundația Alber. Proiectul de îmbunătățire a școlii în care studiază începuse în toamna anului 2019 sub îndrumarea arh. Dragoș Mircea și a dirigintei și profesoarei de fizică și matematică Veronica Bakoș și cu susținerea coordonatorului local arh. drd. Brîndușa Havași. După ce la mijloc de decembrie 2019 cele patru echipe prezentaseră colegilor și profesorilor propunerile de îmbunătățire a școlii, pe parcursul lunii februarie lucraseră intens la macheta incintei școlii, pe care să amplaseze propunerile. În plin proces de finalizare a machetelor au fost însă întrerupți de decizia Ministerului Sănătății cu privire la suspendarea cursurilor. Totuși, motivați și entuziasmați, elevii au cerut continuarea activităților. Cum s-au readaptat din mers și au continuat activitățile de la distanță ne-a povestit mai pe larg arh. drd. Brîndușa Havași în articolul scris pe blogul De-a arhitectura.

Jurizarea și anunțarea rezultatelor sesiunii de finanţare a proiectelor „De-a arhitectura în şcoala mea” 2020 care trebuia să aibă loc în luna mai a fost sistată. Ne bucurăm însă că partenerii și sponsorii din acest an școlar au acceptat să acorde fondurile pentru premiile sesiunii de finanțare și în anul școlar viitor când, sperăm noi, lucrurile vor reintra cât de cât în normal. Mulțumim și pe această cale Fundaţiei Comunitare Bucureşti prin Swimathon Bucureşti 2019, Cemacon prin donaţia făcută pentru echipa ARHimede la Swimathon Bucureşti 2019 și Digital Spirit.

Din 2015 De-a Arhitectura este membru al Programului de lucru al Uniunii Internaţionale a Arhitecţilor (UIA) – Arhitectura şi Copiii şi reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR). În 2020 am lansat o nouă serie de interviuri cu membrii Grupului de lucru, pentru a înţelege mai bine modul în care colegii noştri internaţionali implementează activităţile de educație pentru mediu construit, care este viziunea şi abordarea lor în setul lor specific de circumstanţe şi ce putem învăţa din acestea.

Primul articol din serie a fost un interviu cu dr. Barbara Feller, colega noastră din Austria, primul nostru invitat la conferinţele „De-a arhitectura Talks” din 2014 și preşedinte din 2010 a BINK – Iniţiativa Educaţiei pentru Mediul Construit pentru Tineri (Bink Initiative Baukulturvermittlung für junge Menschen) din Austria. Am continuat seria cu Suzanne de Laval, architect și urbanist din Suedia, co-director, împreună cu Heba Safey Eldeen, al Programului de lucru al UIA Arhitectura și Copii și o personalitate remarcabilă în domeniul educației de mediu construit.

Începând cu luna februarie 2020, în fiecare miercuri, de la 13:20 la 14:00, am fost prezenți la Radio România Cultural (RRC) în cadrul emisiunii „Știința 360” a Corinei Negrea din dorința de a promova educația de mediu construit și de a strânge alături o comunitate de oameni interesați în a crea orașe mai bune în viitor. Am început pe 26 februarie, când a avut loc prima emisiune cu arh. Mina Sava, președinte De-a Arhitectura, și arh. Corina Croitoru, manager programe Club și coodonator fundraising. „De-a Arhitectura a pornit din dorința de a contribui, prin educație, la orașe mai bune în viitor. Iar orașele pot fi mai bune doar dacă oamenii care le locuiesc sunt mai atenți, mai interesați de mediul care îi înconjoară. Pentru că orașele nu sunt un «dat», ele sunt făcute și reprezintă oglinda comunităților lor. Ne puteți acorda atenție și vă acordăm atenție în «Orașul pentru oameni»”.

Am continuat pe 4 martie alături de arh. specializat în urb. Vera Marin, vicepreședinte De-a Arhitectura, și arh. Ioana Cristina Ion, voluntar și membru De-a Arhitectura, despre spațiile școlii pentru un pic de școală despre spații. Împreună cu Cristina Negrea, cele două invitate au analizat spațiile din care este compusă școala ca să înțelegem cu toții mai bine cum spațiul ne influențează și cum îl putem influența.

Pe 11 martie, arh. Mina Sava, reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR) la Grupul de lucru UIA – Arhitectura şi Copiii (Architecture and Children – UIA Built Environment Education Network) încă din 2015, a discutat cu gazda emisiunii despre ediția națională a Premiilor „Cuburile de aur” – 2020. În emisiune au fost difuzate și interviuri realizate de Corina Negrea la Casa Ion Mincu din București (sediul OAR) pe 6 martie, unde Ordinul Arhitecților din România a decernat într-un cadru festiv Premiile „Cuburile de aur” – 2020, la ediția națională a concursului.

Odată cu noul context creat de pandemie ne-am îndreptat atenția spre subiecte relevante pentru această perioadă. Astfel, pe 25 martie 2020 arh. urb. Maria Cristina Găvozdea a discutat cu realizatoarea Radio România Cultural despre „Planificare urbană pentru oameni fericiți” și despre „Orașe pentru oameni, era post-Covid” cu Grațian Mihăilescu, fondatorul UrbanizeHub Romania.

„Situația creată de COVID-19 este un moment de criză, iar marile schimbări de paradigmă se produc în momente de criză. Este deci o oportunitate pentru astfel de schimbări. Este o ocazie de a ne aduce aminte de ce avem nevoie cu adevărat, de a ne reîntoarce la esența naturii umane, la înțelegerea omului ca parte a comunității și a unui sistem mult mai amplu și complex, la viața în armonie și echilibru cu tot ce ne înconjoară (percepte ancestrale).” – ne transmitea arh. urb. Maria Cristina Găvozdea la întâlnirea din 25 martie.

În ultimele luni am abordat subiecte precum „Comunități reziliente” cu arh. Teodor Frolu și ing. Matei Sumbasacu, membru fondator și președinte Re:Rise – Asociația pentru Reducerea Riscului Seismic, despre „Soluții bazate pe natură pentru orașe sustenabile și sănătoase” cu Sabina Leopa, urbanist, specialist în dezvoltare urbană și teritorială la Urbasofia, psihoterapeutul Maria Calapod Tomescu și arh. urb. Maria Cristina Găvozdea au discutat despre „Cum vorbim cu copiii despre situații de risc” („Școlari în siguranță” și viața de azi). Toate înregistrările le puteți asculta pe canalul YouTube De-a arhitectura.

Tot pe parcursul lunii februarie 2020, înainte de sistarea activităților directe cu copiii, au avut loc și ultimele ateliere cu cei mici. În parteneriat cu Filiala Teritorială Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România, De-a Arhitectura a organizat seria de patru ateliere „De-a arhitectura mini – 4 cetăţi”. Pe parcursul celor patru întâlniri (8, 15, 22, 29 februarie 2020) care au avut loc în mansarda OAR București, copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 9 ani s-au plimbat, cu ajutorul imaginației, prin „Oraşul norilor de gheaţă”, au ajuns apoi în „Oraşul cuvintelor”, au poposit în „Cetatea albinelor” şi s-au oprit, într-un final, la „Castelul dulce”.

Echipa de arhitecți formată din Diana Stancu, arhitectul îndrumător al atelierului, împreună cu voluntarele arh. Ioana Capota, arh. Iulia Panait, arh. Mădălina Râmniceanu și arh. Mădălina Bold, a creat o atmosferă de povești în care i-a introdus pe micii călători. Diana ne-a povestit în acest articol pe blogul De-a arhitectura cum, odată cu trecerea prin fiecare oraș, cei mici și-au creat navete spaţiale, case din literele unui cuvânt, case hexagonale și structuri pe cât de dulci, pe atât de rezistente.

Pe 13 februarie 2020, în cadrul Programului Național „Școala Altfel”, sub îndrumarea arh. Diana Stancu și arh. Ioana Aron, piticii de la Grădinița Ioanid din București au fost introduși în lumea structurilor vesele și dulci. Prin intermediul muzicii cei mici s-au transformat în forme și volume și au devenit structuri dansatoare. În partea a doua a atelierului, folosind forme geometrice simple, cei mici au compus structuri înalte și rigide, aflate în echilibru, care reprezentau adăposturi pentru oameni sau animale.

În fiecare an Asociaţia De-a Arhitectura desfășoară ateliere de arhitectură și mediu construit în București și în țară. Astfel, înainte de situația stării de urgență, toți copiii și tinerii cu vârsta cuprinsă între 3 și 18 ani care nu erau înscrişi la cursurile noastre în şcoli şi grădiniţe, au avut posibilitatea de a-și însuși diverse noțiuni despre oraș și mediu construit.

Pe 6 martie 2020, la Casa Ion Mincu din București (sediul OAR), Ordinul Arhitecților din România a decernat într-un cadru festiv Premiile „Cuburile de aur” – 2020, la ediția națională a concursului. Au fost premiate proiectele înscrise la trei dintre cele patru categorii: ŞCOLI, INSTITUŢII, MATERIAL SCRIS ŞI DIDACTIC, MATERIAL AUDIO-VIZUAL. Prof. dr. arh. Ana Maria Zahariade, președintele juriului, a înmânat câștigătorilor premiile: „Premiile «Cuburile de aur», ediția 2020, au fost decernate în această seară la Casa Mincu, într-un cadru festiv. Ele le-au fost înmânate câștigătorilor de prof. dr. arh. Ana Maria Zahariade, Președintele juriului, care i-a felicitat pe toți participanții, apreciind că «în această ediție, toate proiectele au fost remarcabil de interesante și foarte apropiate între ele ca valoare».”, a menționat OAR pe pagina de Facebook. Proiectele premiate la fiecare categorie la faza naţională au fost recompensate cu câte 1000 lei. Câştigătorul fiecărei categorii la nivel naţional se califică la faza internaţională a premiilor care ar fi avut loc anul acesta în Rio de Janeiro, Brazilia. Din cauza pandemiei de coronavirus (COVID-19), Congresul Mondial al Arhitecților UIA2020RIO (Union Internationale des Architectes (UIA)) a fost amânat pentru perioada 18-22 iulie 2021. Posterele proiectelor înscrise în concurs se găsesc și pe site-ul OAR, aici.

Pe 10 martie am anunțat în comunicatul de presă suspendarea tuturor activităților directe cu copii. Am realizat că pandemia a reconfigurat modul în care trăim, cum lucrăm, cum învățăm, ce alegeri facem și că viața noastră, așa cum o știam, nu va mai fi aceeași. Că orașele și politicile publice vor fi regândite, punând în centru, sperăm noi, siguranța și bunăstarea comunităților, abordate ca un organism viu, interconectat. Așa că în acest context educația de arhitectură și mediu contruit și formarea viitorilor cetățeni responsabili ni s-a părut mai relevantă ca oricând și întreaga rețea s-a mobilizat pentru a readapta conținuturile și a le face atrăgătoare, chiar și de la distanță. În toată această perioadă am învățat toți lucruri noi, de la mic la mare: ce activități să alegem astfel încât să poată fi realizate de la distanță, ce atuuri avem de care putem profita, cum să reutilizăm resursele pe care le avem la dispoziție și să fim mai creativi, cum să fim recunoscători pentru ceea ce ne înconjoară, cum să devenim mai rezilienți.

Am vrut să aflăm cum s-a simțit această perioadă din perspectiva profesorilor și a arhitecților îndrumători De-a arhitectura, dar și a copiilor, și ne-au răspuns la această întrebare Ioana Aldea, arhitect și îndrumător în programul „De-a arhitectura mini” pentru elevii clasei a II-a de la Școala Gimnazială Nr. 25 din Brașov și Carmina Vakulovski, profesor la clasa a IV-a A, la Liceul „Andrei Mureșanu” din Brașov.

„Echipa De-a arhitectura, formată din arhitecți și cadre didactice, s-a întrunit online pentru a discuta despre modalitatățile de suport pentru profesori și elevi. Am convenit pentru adaptarea unor aplicații cuprinse în materialele eleborate și punerea lor la dispoziție pentru a fi utilizate de toți cei interesați. O primă activitate pilotată a fost aceea a realizării căsuței omulețului LEGO, care a fost propusă pentru aplicare elevilor clasei a IV-a A, din Liceul «Andrei Mureșanu» din Brașov, clasă care nu parcurgea disciplina opțională «De-a arhitectura în orașul meu». Cei mici au explorat scara și proporțiile, au măsurat clădirea și mobilierul și le-au raportat la dimensiunile lor de copil, experimentând reducerea la scara omulețului LEGO și construindu-i o căsuță potrivită. Elevii au fost încântați să realizeze activități de bricolaj, cu atât mai mult cu cât au avut la dispoziție tutoriale, exemple și material teoretic suport. Experiența apreciată de elevi va fi generalizată și publicată ca resursă educațională deschisă și oferită tuturor celor care vor să o aplice.” – ne-a tramsis Carmina.

„Pe noi, echipa de arhitecți și învățători a clasei a II-a A de la Școala Gimnazială Nr. 25 din Brașov, închiderea școlilor și continuarea cursurilor pe diferite platforme online ne-a «găsit» total nepregătiți pentru o astfel de abordare. Dar, cu siguranță nu voiam să se piardă bucuria cu care copiii așteptau cursul De-a arhitectura în fiecare săptămână, astfel că am încercat și am reușit să mutăm activitățile în online. Am ales una dintre lecțiile pe care încă nu le făcusem la clasă în cadrul programului «De-a arhitectura mini»: «Castele din bețe». Am adaptat conținutul atelierului și am scris o serie de pași și instrucțiuni care să le ușureze munca copiilor. Am început printr-o prezentare de câteva minute a temei, cu vizualizarea exemplelor, și am continuat timp de peste 25 de minute cu răspunsuri la întrebările elevilor. Întrebările au fost dintre cele mai interesante și provocatoare pentru mine, total diferite față de cele din clasă, începând cu unele referitoare la cele mai neobișnuite materiale care ar fi putut fi folosite, până la perspectiva de a folosi în mod real «castelul» pentru o pasăre reală. Bucuria că ne-am revăzut și că vom continua să facem ateliere în cadrul opționalului, chiar fără beneficiile lucrului în echipă, a fost exprimată de fiecare în parte. Termenul pe care l-am sugerat pentru finalizarea proiectului a fost de 2 săptămâni, dar marea majoritate a copiilor a început lucrul încă de a doua zi!” – ne-a transmis și Ioana Aldea.

Pe 17 aprilie 2020 am lansat primul „Challenge #DeaArhitecturaAcasa: Turnuri cu capul în nori” care a invitat copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 9 ani, jucăuși și vizionari, dornici să construiască turnuri buclucașe și povești haioase, să facă un exercițiu de imaginație și să ne trimită rezultatul „muncii” lor. Toate cele 60 de lucrări primite până pe 8 mai 2020 au fost atent cercetate de creatoarele provocării, arh. Aurelia Axente și arh. int. Mădălina Bold, și de membrii juriului, arh. Claudia Bingöl, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Ioana Aldea și arh. Ioana Rizea, care, entuziasmate de creativitatea și elanul micilor constructori, în loc să premieze trei turnuri, au decis să noteze la fiecare în parte ce atribute observate le-au plăcut. Pe lângă cele 60 de lucrări am primit și 29 de turnuri „altfel”, proiecte inspirate de provocarea noastră primite de la copiii care au ales să reinterpreteze cerințele provocării și să folosescă materiale inedite.

„Întoarse acasă, a fost tare greu să ne hotărâm ce turn ne-a plăcut mai mult și mai mult, toți copiii construiseră cu atenție și cu mult drag, iar poveștile citite și locuitorii întâlniți în turnurile lor erau la fel de simpatice și de vesele, ne-am bucurat să aflăm numele turnurilor și să le cunoaștem mai bine caracterul și trăsăturile, cât sunt de înalte, de rezistente, de dulci sau de gustoase, de jucăușe și creative, să aflăm cine le sunt locatarii și cu ce se ocupă ei. Deși provocarea anunța că vom da puncte și vom cerceta forma, materialele folosite pentru noduri, numele ales pentru turn, povestea acestuia și a celor care îl locuiesc, ne-am dat seama pe parcurs că bucuria celor mici vine din simpla plăcere de a crea ceva cu mânuțele lor, iar pentru noi să le vedem imaginația și inventivitatea la lucru. Astfel, am ales să îi declarăm câștigători pe toți cei care au acceptat provocarea!” – ne-au transmis creatoarele provocării.

„Am avut șansa de a participa la jurizarea propunerilor primite, iar inspirația creatoare și bucuria descoperirii pe care le-am citit în fiecare dintre ele m-au impresionat într-adevăr. Sigur că o călătorie atât de ambițioasă, ca până la nori sau chiar dincolo de ei, a necesitat în primul rând o abordare foarte ingenioasă, rezultată dintr-un studiu de geometrie, de echilibru, dar și fizic – hands-on – asupra materialelor. Dar surpriza a fost și mai mare văzând fantezia și candoarea soluțiilor sau a poveștilor, diversitatea formelor și ineditul asocierilor între cele câteva materiale sugerate prin temă. Copiii au intrat astfel chiar în esența unei construcții – un joc în care provocarea este ca materialele disponibile, odată bine cunoscute, să dea măsura maximă a performanței lor pentru a exprima un scenariu, o imagine a unui creator.” – ne-a transmis arh. Cristina Dumitrescu.

Întreaga călătorie prin lumile fantastice o puteți descoperi aici.

Pe 8 mai, încântați de rezultatele primei provocări și de entuziasmul celor mici, am lansat „Challenge 2 #DeaArhitecturaAcasa: 100+ Streetviews” în cadrul căreia am invitat copiii să facă un exercițiu de imaginație și să acorde atenție specificului locului, să descopere întreaga poveste și istorie a străzii pe care locuiesc și să o ducă, prin desen, cât mai departe în timp. Am primit 97 de înscrieri care au fost atent cercetate și admirate.

Creatoarea provocării. arh. Cristina Dumitrescu, ne-a transmis: „Răspunsurile copiilor ne-au copleșit! Fie prin abilitatea lor de a vedea dincolo de un peisaj ce nu e neapărat cel mai fericit sau mai inspirant (atâtea calcane…), fie prin scenariile cu invenții care de care mai ingenioase (ca mașinile țestoase), fie prin candoarea alegerii a ceea ce merită păstrat de pe strada lor (ca trunchiul copacului), copiii au înțeles și au exprimat instinctiv istoria și specificul locului și apoi au pornit curajoși spre un viitor deschis oricăror posibilități. Noi, impresionați de seriozitatea și abordarea fiecărui participant, am încercat doar să prindem în câteva cuvinte esența fiecărei străzi și iată cum arată orașul acestor vizionari!”

Ultima provocare din luna mai, „Challenge 3 #DeaArhitecturaAcasa: Castele pentru păsărele”, a îndemnat copiii să se lase inspirați de măiestria cu care păsările își construiesc adăposturi din materialele pe care le găsesc în zona în care trăiesc și să realizeze și ei o căsuță-castel-cuib pentru ele, din materale care să îi inspire. Apoi, să își imagineze o zi din viața păsării în cuibul creat și să scrie sau să deseneze povestea acesteia. Așteptăm cu nerăbdare creațiile celor mici și, între timp, ne pregătim de zor pentru următoarele provocări care să îi aducă pe copiii curioși și ingenioși mai aproape de lumea mediului construit.

La final de aprilie ne-am strâns 20 de persoane, îndrumători și coordonatori locali De-a arhitectura din toată țara, într-un atelier online numit „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri”. Scopul atelierului a fost de a oferi instrumente de lucru arhitecților voluntari care participă la cursuri sau ateliere cu copii pe care abia i-au întâlnit și de a-i sprijini în felul acesta să își adapteze metodele de lucru în funcție de dinamica grupului. Gazdele evenimentului au fost arh. Mina Sava, președinte De-a Arhitectura, și arh. Corina Croitoru, manager programe Club și coordonator fundraising. Iar formatorii au fost arh. Ioana Rizea, coordonator programe Școli De-a arhitectura și prof. Cristina Pisică, îndrumător în cadrul programului „De-a arhitectura în școala mea”, coordonator mentori didactici și profesor Teach for Romania. Ioana ne-a povestit pe larg în articolul scris pe blog luna aceasta cum a decurs și cum s-a simțiti această activitate pentru toți cei implicați.

De la începutul anului 2016, De-a Arhitectura este proiect cultural prioritar al Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), ceea ce confirmă importanţa acordată de către profesionişti investiţiei într-o societate mai atentă şi mai cultivată în domeniul arhitecturii.

Pentru că dorim să luăm pulsul filialelor OAR în legătura directă cu campania de popularizare a „Timbrului de Arhitectură”, în februarie 2019 am început o serie de scurte interviuri cu preşedinţii filialelor locale pentru o relevantă expunere a profesiei şi a impactului în comunitate a finanţărilor din fondurile „Timbrului de Arhitectură”.

În prima parte a anului 2020 am stat de vorbă cu arh. Mihai Corneliu Drişcu, preşedinte al Filialei Teritoriale Iaşi a Ordinului Arhitecţilor din România și cu arh. Ștefan Chițimuș, preşedinte al Filialei Teritoriale Muntenia de Sud-Est (Buzău, Călăraşi, Ialomiţa, Vrancea) a Ordinului Arhitecţilor din România.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text raport: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii din arhiva Asociației De-a Arhitectura

0